دنبال کردن ما

امامزاده اسماعیل میانه

امامزاده اسماعیل میانه یکی از جاذبه‌های گردشگری مذهبی در شهرستان میانه است که در ضلع جنوبی مسجد جامع این شهرستان و در قرن ۸ هجری قمری احداث شده است.

شرح حال و نسب نامه امامزاده

مردم و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) ارادت خاص و ویژه اى به این امامزاده و عظیم الشان دارند و در فرصتهاى مقتضى این ارادت خالصانه خود را تقدیم ایشان میکنند مردم اعتقاد دارند که امامزاده سید اسماعیل از نوادگان حضرت امام جعفر الصادق (ع) است که نسب شریفش عبارت است از:

اسماعیل ابن جعفر محمد الاطروش ابن على ابن الحسن بن على الخارص ابن محمد الدیباج ابن الامام جعفر الصادق(ع) نام مبارکش اسماعیل و لقب شریفش کمال الدین است.

🎥 سفر مجازی در امامزاده اسماعیل میانه – کاری از گروه مستند شبکه سهند – سال ۹۱

معماری

سطح خارج گنبد امامزاده اسماعیل میانه تا چندی پیش با کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ تزیین شده بود ولی اکنون در پی تعمیر و نوسازی اساسی آن اکثر این خصوصیات از بین رفت و ساختمان آن از نو به طرز جالب و با سبک معماری پیشرفته و آمیخته با فرهنگ و هنر اسلامی تجدید بنا شد.

بقعه جدید امامزاده اسماعیل با هنرنمائی قلمزنان ماهر اصفهان در سال ۱۳۷۸ جایگزین بقعه قدیمی گردید. گلدسته این مسجد و امامزاده به ارتفاع ۱۳ متر و قطر قاعده پائینی ۳.۵ متر می باشد که در سال ۱۲۵۸قمری بدست «عوض اوغلو بایرامعلی» ساخته شده است.
گویا کتیبه‌ای روی این گلدسته وجود داشته است که به تاریخ و سازنده آن اشاره شده بود ولی نتوانستیم آنرا ببینیم. گویا آنرا برداشته‌اند.

مرمت

امامزاده اسماعیل درطول زمان دچار تغییرات زیادی شده و تاحدودی اثر متروکه و ازبین رفته بود ولی با این حال درسال ۱۳۵۴ شروع به بازسازی این اثر تاریخی، مذهبی شده و اکنون ساختمان و نمای فعلی آن بازسازی شده و در معرض دید عموم قرار دارد. امامزاده اسماعیل که بنام مقبره کمال الدین شهرت دارد در جنوب مسجد جامع میانه واقع شده و متصل به آن می‌باشد دیوارهای این بناء با آجر ساخته شده و گنبد و رو پوش دارد که سطح خارجی آن با کاشی‌های فیروزه ای رنگ پوشیده شده است.

وسعت

وسعت داخلی بقعه در حدود ۳۰ مترمربع (۵/۵*۵/۵ )وارتفاع آن تاپای گنبد ۵/۴ متر است.بلندی گنبد۶متر می‌باشد. در دیوار شمالی بقعه دری به مسجد جامع باز می شود که دربالای آن کتیبه سنگی موجودوعبات زیر روی آن کنده شده است: الله، محمد، علی، هذه روضه سیدالشهداءکمال الدین بن سیدمحمدبن امام جعفرصادق (ع) در تاریخ سنه ۹۲۳ ظهور شد.

پدر بزرگوار امامزاده نیز بنام امامزاده محمدشهرت دارند که در روستای کندوان قراردارد. این امامزاده با ساختمان کوچک گلی وبا یک نمای ساده و با یک ضریح کوچک چوبی در روستای کندوان از قدمت وسابقه زیادی برخوردار است.

منارهبلندی در صحن بقعه با آجر بناشده که ازنظر استحکام وزیبایی قابل توجه میباشد. ارتفاع مناره ۱۳ متر و محیط قاعده پائین آن ۱۱ متر و تاریخ ساختمان آن آزروی اشعاری که روی سنگی نوشته ودر بنا نسب شده است بدست می آید.

💌 عکس از: آقای محمد هادی قاسمی

اشعاری که روی مناره وجود دارد بشرح زیر است:

لایق بود این مناره زیبــارا                     آباد کنــدبه بانیش عقبــی را

بانی چنین بنا که یادش بخیر                ماءوی بگیرد جنت الماءوی را

یارب تـونگهــدار با طول بقــا                  هم بنـا و هم بـانی وهم بنـّارا

تاریخ بنای این بنا تاریخ است                با نیم حسابکن  بیفــزا را را

این مناره دارای دو کتیبه سنگی است یکی در بالای دری که از چندین راه پله ای که در داخل مناره است وشخص را به راس مناره می‌رساند نصب شده است و کتیبه دیگری که نمای آن از داخل حیاط بقعه معلوم نیست وباید از سمت کوچه آنرا مشاهده کرد و درنوسازی دیوارهای حیاط بقعه قسمتی از کتیبه در پشت آجرهای دیوار حیاط قرار گرفته  وتمامی کتیبه بوضوح قابل رویت نیست. این بنا چند سال قبل توسط شخص خیّری  بنام حاج حسن کریمیان با مصالح سیمان و سنگ و موزائیک مرمت گردیده است.

امامزاده اسماعیل  درحال حاضر دارای حیاط بسیار بزرگی است که دارای چهار درب ورودی به حیاط امامزاده است درپشت بقعه امامزاده روی کاشیهایی قسمتی از یکی ازسوره‌های مبارکه قرآن نوشته شده وروبروی یکی از درهای ورودی امامزاده نصب شده است.

آرامگاه امامزاده اسماعیل از جاذبه های مذهبی میانه، در تاریخ ۲۸ مرداد ۱۳۴۸ با شمارهٔ ثبت ۸۷۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع نوشته: جاذبه‌ها

امامزاده اسماعیل میانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *