دنبال کردن ما

امامزاده سید محمد (ع) روستای چنار

امامزاده روستای چنار

امامزاده سید محمد (ع) در بخش کندوان، روستای چنار شهرستان میانه واقع شده است. به اعتقاد محلی امامزاده سید محمد (علیه السلام) فرزند امام موسی بن جعفر (علیه السلام) است.

اطلاعات فیزیکی:

آستان امامزاده سید محمد (علیه السلام) در شهرستان میانه و در روستای چنار قرار دارد. بقعه در کنار مسجد روستا قرار دارد و گنبد مسجد از دور دیده می‌شود. بنای قبلی بقعه، به ابعاد ۴×۳ متر با سقفی چوبی و نمایی با خشت خام بوده که در طول سال های ۱۳۶۴ ـ ۱۳۸۶ ش به همت مردم منطقه با تلاش آقای عبدالعلی محمدی بازسازی و تجدید بنا شده است.

ابعاد فعلی بقعه ۶/۷۰×۴/۸۰ متر و بر روی شیب تند و سکویی از سنگ های مالون و ملاط سیمان اجرا شده است که ضخامت سکو در بعضی جاها به حدود چهار متر می‌رسد. برای ورود به فضای داخلی بقعه باید از صحن مسجد عبور کرد و از نمای شمالی آن وارد بقعه شد. درِ ورودی در نمای شمالی تعبیه شده و بالای درِ ورودی سنگ سیاهی قرار گرفته که بر روی آن عبارت زیر نقش بسته است:

بنام خدا

امامزاده روستای چنار

این بنای مقدس به توسط عبدالعلی محمدی مدیر داخلی این آستان مقدس تعمیر گردید. شروع ۱۳۶۴، پایان ۱۳۸۶.
نمای بیرونی بقعه در ضلع شمالی با سنگ چین نماکاری شده و بقیه دیوارها فاقد آمود است. سطح بقعه چهار پله از کف صحن بلندتر است. دیوارهای داخلی و سقف گچ اندود و سپس با رنگ سبز رنگ آمیزی شده ست. پنجره های امامزاده در ضلع شرقی و جنوبی تعبیه شده و در ضلع غربی آن، مسجد هشت ضلعی روستا قرار دارد. بقعه به وسیله ی یک در به فضای مسجد وصل می‌شود. سطح بقعه به ارتفاع سه پله از سطح مسجد پایین تر است. ضریح آهنی امامزاده به رنگ سبز و ابعاد ۱/۸۰×۱/۲۰ متر است. سنگ قبر امامزاده داخل ضریح قرار دارد و متن سنگ قبر آن چنین خوانده شد:

بارگاه امامزاده روستای چنار

بسم الله الرحمن الرحیم

«مثلا کلمه طیبه کشجره طیبه اصلها ثابت و فرعها فی السماء تؤتی اکلها کل حین باذن ربها»

هذا قبر السید الزکی … المقام محمد ابن موسی ابن جعفر (علیه السلام)، تاریخ تغییر خط روی تخته قدیمی به سنگ نوشته شهر رمضان ۱۴۰۶ ق.

سقف بنا به روش طاق ضربی اجرا و کف آن با فرش و پتو مفروش شده است. بقعه دارای امکانات رفاهی و بهداشتی و فاقد گنبد و گلدسته است. این بقعه به همت اهالی روستا اداره می‌شود.

مردم در روزهای پنج شنبه، اربعین حسینی، سالروز وفات پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) و روزهای تاسوعا و عاشورای غمبار حسینی در جوار امامزاده عزاداری می‌کنند و به اطعام و پخش نذورات می‌پردازند.

منبع نوشته: پایگاه جامع امامزادگان

امامزاده سید محمد (ع) روستای چنار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *