21.27Mianeh

سه شنبه, ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

دنبال کردن ما

دنبال کردن ما

امامزاده محمد (ع) روستای خلف

امامزاده محمد (ع) روستای خلف در دو کیلومتری ضلع غربی این روستا قرار دارد.

مردم عقیده دارند که وی از نوادگان حضرت سید الساجدین امام زین العابدین (علیه السلام) است.

تاریخ ساخت بنا معلوم نیست ولی قدمت بنای حاضر به اوائل پیروزی انقلاب اسلامی بر می‌گردد. بقعه به شکل تک بنایی در محوطه ای وسیع احداث شده و در نزدیک آن بنایی وجود ندارد. مصالح به کار رفته در آن سنگ، ملاط، چوب و آهن است. دیوارهای بقعه تا سقف با سنگ و ملاط احداث شده و دارای بندکشی سیمانی و دو مناره توپُر یک متری است.

امامزاده محمد خلف

حتماً ببینید:  روستای خلف

در ورودی در نمای اصلی تعبیه شده است و نور فضای داخل آن با چهار پنجره کوچک که رو به محوطه باز می‌شود، تأمین می‌شود. جنس در و پنجره‌ها از آهن است و با رنگ سبز، رنگ آمیزی شده است. ابعاد بقعه ۹/۵×۸ متر و پلان آن مستطیل شکل است. نمای بیرونی فاقد آمود است و نمای داخلی با گچ سفید شده است.

پیش فضای بقعه در مساحت کوچک تری بنا شده و به وسیله یک در چوبی به فضای داخلی بقعه وصل می‌شود. دیوارهای بقعه مملو از تصاویر منسوب با اهل بیت (علیهم السلام) و علم‌های عزاداری در سایزهای مختلف است که از طرف زائران امامزاده روی دیوارها نصب شده است. کف بقعه با موکت و پتو و سقف آن با تیرهای چوبی پوشیده شده است.

ضریح چوبی دارای ابعاد ۰/۹۰×۱/۷۰ متر است که بر روی قبر قرار دارد. بدنه‌ی ضریح با پارچه‌های سبز پوشانده شده و به علت عدم دید کافی معلوم نشد که آستان امامزاده محمد (علیه السلام) برای اهالی روستاهای منطقه از احترام و عظمت زایدالوصفی برخوردار است و مردم اعتقاد راسخی به آنجا دارند.

به گفته‌ی اهالی روستا، بیماران بسیاری در آنجا شفا یافته و حاجتمندان زیادی حاجت روا شده اند. روزهای پنج شنبه و مناسبت‌های مذهب، به ویژه روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی این آستان مملو از جمعیت و علاقمندان به خاندان پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) است. دسته‌های عزاداری در آنجا حضور می‌یابند و در جوار قبر ایشان عزاداری می‌کنند.

بقعه فاقد هر گونه امکانات اولیه است و متولی خاصی ندارد و به همت مردم اداره می‌شود.

منبع نوشته: پایگاه جامع امامزادگان

امامزاده محمد (ع) روستای خلف

برای مشاهده تصاویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

آدرس امامزاده روستای خلف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *