دنبال کردن ما

امامزادگان سید حمید و سیده معصومه (ع) روستای کلاله

امامزاده روستای کلاله

امامزادگان سید حمید و سیده معصومه (ع) در بخش کندوان، روستای کلاله شهرستان میانه واقع شده است.

شرح حال:

به ادعای اهالی روستا، مرحوم آقا سید حمید و بانو سیده معصومه (علیهما السلام)، خواهر و برادر بوده و از نوادگان امامان معصوم (علیهم السلام) هستند.

اطلاعات فیزیکی:

آستان امامزادگان سید حمید و سیده معصومه (علیهما السلام) در شهرستان میانه و در میان خانه های روستای کم جمعیت کلاله که ۱۲ خانوار در آن زندگی می کنند، قرار دارد و از لحاظ سازه بنا، با منازل مسکونی واقع در روستا قابل تشخیص نیست. ابعاد بقعه ۵/۵×۵/۵ متر است و بنای آن در کنار قبرستان و چسبیده به مسجد روستا قرار دارد. از تاریخ ساخت و سازنده‌ی بنای آن اطلاعی در دست نیست. به گفته‌ی روستائیان بنا از اول به همین شکل بوده و فقط تعمیرات جزئی بر روی آن انجام شده است.

بقعه سازه سنگی دارد و سنگ های بنا با ملاط کاهگل روی هم قرار گرفته اند. در ساخت بنا از انواع سنگ ها و حتی سنگ قبرهایی حکاکی شده قدیمی نیز استفاده شده است. البته استفاده از سنگ قبرها در دیوارها، به خاطر عدم دسترسی به سنگ نبوده، بلکه برای محفوظ ماندن از آسیب های احتمالی و پیشگیری از سرقت صورت گرفته است.

امامزاده سید حمید کلاله

ورود به بقعه از سمت شمالی و از داخل مسجد امکان پذیر است. این بنا متشکل از یک سردابه و فضای بالای آن است. در سردابه دو قبر وجود دارد که راه آن کاملاً مسدود شده و ورود به آن امکان پذیر نیست. ورود به فضای بالای سردابه هم فقط از طریق مسجد امکان دارد.
قاب و نعل ورودی بقعه از یک تکه سنگ بزرگ ساخته شده و دارای مقرنس زیبایی است که بر روی آن نقوش گیاهی حکاکی شده و عبارت «بسم الله الرحمن الرحیم، لا اله الا الله محمد رسول الله» و در طرفین آن «علی ولی الله» نقش بسته است.

ورودی باز شوی دو لنگه ای است که سبزرنگ، کم ارتفاع و از جنس چوب است. پنجره کوچک مشبکی آن در قسمت انتهای دیوار جنوبی قرار دارد و تنها تأمین کننده روشنایی داخل بقعه است.
صندوق چوبی یا ضریح امامزاده به ابعاد ۱/۵×۱/۱۰ متر در وسط بقعه قرار دارد و با پارچه های سبز و مشکی پوشانده شده است. جداره های داخلی بقعه با ملاط گچ اندود شده و تا ارتفاع ۱/۵ متری با رنگ فیروزه ای پوشش داده شده است.

سازه‌ی سقف، چوبی است و کف آن با فرش و موکت مفروش شده؛ بقعه فاقد مناره و گنبد است و امکاناتی غیر از آب و برق ندارد.

با در نظر گرفتن ویژگی های بقعه، احتمال دارد این بنا متعلق به دوره‌ی ایلخانی باشد. این بقعه از دیرباز مورد توجه و احترام مردم بوده و در روزهای پنج شنبه، ایام عید و تاسوعا و عاشورا محل مراجعه مردم است.

منبع نوشته: پایگاه جامع امامزادگان

 

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

کاللا (Kalla)

کاللا اسم روستایی در بخش کندوان، دهستان تیر چای شهرستان میانه می باشد که به صورت تغییر یافته‌ی کلاله به فارسی نوشته می‌شود.

«واژه کاللا در آثار باقی مانده از تمدن سومر چندین بار تکرار می شود. این واژه گاهی مستقل و گاهی نیز در ترکیب کلماتی مانند ایر کاللا به کار برده شده است. ایر کاللا به معنی خدای زیر خاک (زمین – م) می‌باشد که در آثار سومری جایگاه آن درون زمین است.»

از عهد باستان که انسان گاو را شناخته و به نیروی فوق العاده‌ی او پی برده، سخت‌ترین کار کشاورزی یعنی شخم زدن زمین را با توسل به نیروی او انجام داده است. از آن زمان گاو بصورت مظهر زور و نیرومندی در آمده و حتی در تفکرات اساطیری، نیاکان ما زمین را بر روی شاخ‌های یک گاو عظیم الجثه تصور می‌نمودند. رگه‌های این تفکرات اساطیری تا به امروز نیز رسیده است بطوریکه به اعتقاد عده‌ای وقتی گاو نگهدارنده‌ی زمین تکان می‌خورد زلزله روی می‌دهد.

«بایستی اضافه نمود که لغت ایر که در بالا اشاره شد به شکل ائر و یئر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد که در این صورت شکل ایر کاللا که همان بئر کاللا خواهد بود، (یئر= زمین) به مفهوم اصلی نزدیک‌تر می‌نماید.»

با توجه به مطالب فوق که ایر کاللا و بئر کاللا در تفکرات اساطیری خداوند و الهه زیر خاک بوده و در زیر زمین قرار داشته است و با توجه به اینکه نیاکان ما زلزله و تکان زمین را ناشی از تکان گاو نگهدارنده ی زمین می‌دانسته‌اند و با در نظر گرفتن تشابه لغوی واژه‌های کاللا و گله به نظر ما واژه «کله» که امروزه در زبان ترکی معنی «گاو میش نر، پر قدرت و زورمند » به کار می‌رود از همان واژه‌ی قدیمی کاللا به مفهوم گاو نگهبان زمین گرفته شده است.

بنابراین به نظر نگارنده روستای کاللا، به مفهوم روستای الهه باستانی نگهدارنده‌ی زمین می‌باشد.

امامزادگان سید حمید و سیده معصومه (ع) روستای کلاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *