21.27Mianeh

سه شنبه, ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

دنبال کردن ما

دنبال کردن ما

امامزادگان علی و محمد (ع) آستانجین

امامزادگان علی و محمد (ع) آستانجین

امامزادگان علی و محمد آستانجین (ع) در دو کیلومتری شمال روستای آستانجین واقع شده است. این روستا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان مرکزی بخش کاغذکنان شهرستان میانه قرار دارد و فاصله آن از شهر میانه ۷۴ کیلومتر است. مردمان این روستا به زبان ترکی سخن می گویند.

براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۲۵۵ نفر و تعداد خانوار آن، ۹۶ خانوار است.

حتماً ببینید:  روستای آستانجین (آستانئیین)

آستان امامزادگان علی و محمد (علیهما السلام) در شهرستان میانه، در دو کیلومتری شمال روستای آستانجین و در بالای تپه‌ای بلند قرار دارند و دو گنبد سبز پوش از دور نمایان است.

به اعتقاد اهالی قدمت بقعه به سال ۱۲۶۰ ش می‌رسد که توسط شخصی به نام ملا محمد که از عارفان وقت بوده احداث شده و در سال‌های بعد مورد تعمیر و مرمت قرار گرفته است.

ابعاد بقعه ۱۱×۱۳ متر بوده و پلانش مستطیل شکل است ایوان در نمای اصلی بقعه قرار دارد و سنگینی سقف چوبی آن با شش ستون سیمانی و سرستون‌های چوبی تحمل می‌شود. کف ایوان دو پله از سطح صحن بلندتر بوده و نمای بیرونی آن با ملاط سیمان سفید پوشانده شده است.

بقعه دو در ورودی دارد. هر کدام از درها به گنبدخانه جداگانه‌ای باز می‌شود. یکی از گنبدخانه‌ها متعلق به امامزاده علی (علیه السلام) و دیگری به امامزاده محمد (علیه السلام) تعلق دارد.

هر دو گنبدخانه شبیه به چهار طاق اجرا شده و نمای داخلی هر کدام از آنها با کمک آنها با گچ کاری سفید اندود شده است. کف هر دو با فرش و موکت مفروش شده است و از کف ایوان بلندتر است.

امامزاده روستای آستانجین

ضریح هر دو امامزاده از چوب و بی رنگ ساخته شده است. روی هر کدام از قبرها سنگ مرمری قرا گرفته است و زیارت نامه امامزادگان روی آن حک شده است. متأسفانه آستان مقدس امامزادگان (علیهما السلام) چندین بار توسط یغماگران اموال فرهنگی کنده شده است.
مردم منطقه در روز عاشورا به صورت دسته‌ی عزاداری در کنار بقعه حاضر می‌شوند.

حتماً ببینید:  کوه های رنگی آلاداغلار میانه

در حالی که بقعه دور از روستا بوده ولی دارای امکانات خوب و محله زیبا و باصفایی است. بقعه متولی خاصی ندارد و به صورت مردمی اداره می‌شود.

منبع نوشته: emamzadegan.ir

امامزادگان علی و محمد (ع) آستانجین

برای مشاهده تصاویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

حتماً ببینید:  روستای باغجغاز علیا (یوخاری باغجغاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *