25.27Mianeh

جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دنبال کردن ما

دنبال کردن ما

بستان آباد و جاذبه های گردشگری آن

بستان آباد

بستان آباد یکی از شهرهای شرقی استان آذربایجان شرقی و مرکز شهرستان بستان آباد است که در فاصلهٔ ۵۰ کیلومتری مرکز استان (تبریز) واقع شده‌است.

سابقه تاریخی

بستان آباد در محل شهر باستانی و گمشده تاریخی «اوجان» بنا شده‌است. اوجان پایتخت ییلاقی در دوره ایلخانان مغول بوده که بعداً در اثر حوادث روزگار، به کلی منهدم شده‌است.

این منطقه به جهت آنکه در مسیر ارتباطی جاده ابریشم قرارداشته و از آب و هوای مناسب دامنه سهند برخوردار بوده همواره دارای جمعیت بوده و در متون تاریخی بازمانده از گذشته به اسامی “اوجن” و یا “اوجان” ذکر این منطقه به تکرار آمده است.

از این که مرکز این منطقه یا آبادی بزرگ آن ازچه تاریخی بستان آباد خوانده شده است، اطلاع موثقی در دست نیست. ولی پرواضح است که این نامگذاری و وجه تسمیه آن به همین سبزی و خرمی و چمنزارهای این منطقه مربوط می شود.

موقعیت جغرافیایی

شهرستان بستان‌آباد با وسعت ۲۷۹۵ کیلومتر مربع (۶.۱ درصد مساحت استان) در ۴۵ کیلومتری تبریز واقع شده است و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۶۷۹ تا ۱۷۴۰ متر می باشد. این شهرستان از سمت شمال با شهرستان هریس، از سمت شرق با شهرستان‌های سراب و میانه، از سمت غرب با شهرستان‌های تبریز و مراغه و از سمت جنوب با شهرستان هشترود هم‌مرز است.

اقلیم و آب و هوا

بستان‌آباد منطقه‌ای است کوهستانی که سراسر قسمت جنوبیش را کوههای پربرف و مرتفع پوشانده‌است. شمال آن در امتداد کوههای بزغوش و غرب این شهرستان در امتداد کوههای مورو داغ به ارتفاع ۲۹۶۰ متر در دنباله کوههای مورو داغ و بزغوش بنام تک آلتی و گردنه معروف شبلی قرار گرفته‌است. مرتفع‌ترین نقطه شهرستان کوه سهند به ارتفاع ۳۷۷۲ متر می‌باشد.

آب و هوای بستان آباد به دلیل قرار گرفتن در دامنه کوهستان سهند در زمستان سرد و پربرف و دوره یخبندانش طولانی و در تابستان معتدل و مطبوع است. هوای این شهرستان شش ماه از سال خشک و شش ماه دیگر مرطوب می‌باشد.

حتماً ببینید:  مراغه و جاذبه های گردشگری آن

 نقاط تاریخی و دیدنی

چشمه‌های معدنی بستان آباد که در ده اسک‌کندی در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی تبریز واقع شده و تالاب قوریگل در ۴۵ کیلومتری شمال شرقی تبریز از نقاط دیدنی و گردشگری شهرستان بستان‌آباد محسوب می‌شوند.

منبع نوشته: eachto.org

نقشه بستان آباد

بستان آباد و جاذبه های گردشگری آن

 

تالاب قوری گل یکی از جاهای دیدنی بستان آباد

تالاب قوری گل، که در زبان ترکی به معنی استخر خشک است، جاذبه‌ای طبیعی در شهرستان بستان‌‌آباد است.
قوری گل علاوه‌بر اینکه زیبایی چشم‌نوازی به محیط بخشیده است از نظر زیست‌محیطی بسیار مهم است. این تالاب جزو آب‌های راکد آذربایجان و یکی از تالاب‌های بین‌المللی ثبت‌شده در کنوانسیون رامسر است. تالاب قوریگل به دلیل اینکه میزبان پرندگان مهاجر از کشورهای اطراف است اهمیت بین‌المللی دارد.
آب این دریاچه شیرین است و قسمتی از آن به عمق ۱۳ متر نیز می‌رسد. محیط زیبای تالاب قوریگل محلی مناسب برای تفریح و استراحت گردشگران است.

تالاب قوری گل
عکس از گوگل

آبگرم بستان آباد

آب گرم بستان‌آباد در زمان قدیم ساختمانی آجری و گنبدی‌شکل بوده که به گفته اهالی این منطقه به دستور فرزند فتحعلی‌شاه ساخته شده است. اکنون این آب گرم به مجتمعی مدرن و مجهز تبدیل شده که میزبان میلیون‌ها مهمان از سراسر کشور است.
آب‌درمانی از قدیمی‌ترین روش‌های درمان بیماری است و هنوز هم قابل استفاده است. سرچشمه آب گرم بستان آباد در گسل تبریز قرار دارد. کلرو بی‌کربنات کلسیک گازدار از املاح معدنی این آب‌اند.

آبگرم بستان آباد
عکس از سایت گردشگیر ایران

پارک صبا یکی از جاذبه های گردشگری بستان آباد

پارک صبا داخل شهر بستان‌آباد قرار دارد و یکی از مکان‌هایی است که خانواده‌ها برای پیک‌نیک و استراحت به آنجا می‌روند. پارک صبا فضای مناسبی برای بازی کودکان و بازی‌ها و ورزش‌های گروهی است. این پارک برای تفریح و گشت‌و‌گذار مکان مناسبی است.

پارک صبا
عکس از سایت mapio

منبع نوشته: otaghak.com

کوه بزقوش

کوهستان بزرگ بزقوش واقع در مرز استان اردبیل و آذربایجان شرقی به صورت یک رشته شرقی – غربی حد فاصل بستان آباد تا نزدیک بخش کیوی خلخال امتداد دارد.

خط الرأس ملایم و کمتر صخره‌ای بزقوش از قلل متعددی تشکیل شده است که از جمله مهمترین آنها باید از قلل تیرچایی ۳۰۲۰ متر، بیلاردان ۳۰۵۰ متر، ماقوچ داغی ۲۵۰۸ متر و قملار ۲۵۳۸ متر نام برد. آبادی هریس، اسب فروشان، اردها، قره شیران، و انباران در شمال رشته و در جنوب آن روستاهای آرموداغ، تارون، رزقان و سرخه قرار دارند.

بهترین زمان صعود به بزقوش اردیبهشت و خرداد می باشد. وضعیت قله در زمستان : سرمای بیش از حد هوا و طوفان و برفکوبی سنگین در دشت حد فاصل اسب فروشان یا هریس تا قله از موارد مهمی است که هنگام صعود می باید مد نظر قرار گیرد.

حتماً ببینید:  بناب و جاذبه های گردشگری آن

کوه بزقوش

کوه بزقوش

غار آغ بولاغ

این غار در قسمت جنوبی روستای قره‌چمن از توابع شهرستان بستان آباد واقع شده و از نوع غارهای استالاکتیت است. عرض دهانه غار حدود ۲ متر است و دسترسی به آن از روستاهای قره‌چمن امکان‌پذیر است.

غار زیبای آغ بولاق مورد توجه و بازدید کوهنوردان علاقه‌مند است. این غار از نوع‌ غارهای‌ استلاکتیت ‌است‌. عرض‌ دهانه‌ غار حدود دو متر و دسترسی‌ به‌ آن‌ از روستای‌ قره‌ چمن‌ امکان‌پذیر است‌.

غار آغ بولاغ

چشمه قونسورسو

آب این چشمه بر سر راه رودخانه اوجان واقع شده است که در فصل تابستان پس از خشک شدن آب رودخانه ظاهر می شود بنا به اقوال شهرت این آب به قونسور( کنسول ) از این جهت است که کنسول عثمانی و انگلیس در این چشمه آب تنی می کردند.

Image result for ‫چشمه قونسورسو‬‎

منبع نوشته: seeiran.ir

پل سعید آباد (پل شیخ)

پل قدیمی سعیدآباد معروف به پل شیخ، مربوط به سده‌های متأخر دوران‌های تاریخی پس از اسلام -دوره صفوی- است و در شهرستان بستان‌آباد، بخش مرکزی، دهستان شبلی، روستای شبلی واقع شده است. این اثر در تاریخ ۶ اسفند ۱۳۸۵ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. پل دره سعید‌آباد در دره شبلی قرار دارد و از جمله پل‌های مهم مسیر اصلی تبریز به تهران می‌باشد.

حتماً ببینید:  تبریز و جاذبه های گردشگری آن
پل سعید آباد (پل شیخ)

 

پل سعید آباد

تالاب الیترگول

تالاب الیترگول در شهر بستان‌آباد واقع شده است. این تالاب در گودی واقع بین کوه‌های جناق داغ و قباق داغ قرار دارد و از سطح دریا ۲۴۰۰ متر ارتفاع دارد.

 

تالاب الیترگول

 

منبع نوشته: raheeno.com
حتماً ببینید:  خداآفرین و جاذبه های گردشگری آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *