24.98Mianeh

شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

دنبال کردن ما

دنبال کردن ما

روستای آسلی کئش

روستای آسلی کئش یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه جنوبی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است.

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

آسلی کئش (Aslıkeş)

آسلی کنش اسم یک آبادی قشلاقی در بخش مرکزی، دهستان گرمه‌ی شمالی شهرستان میانه می‌باشد که بصورت تغییر یافته « آسلی کیشی» به فارسی نوشته شده است.

«آسلی کئش» اسمی مرکب می‌باشد که از واژه‌های «آسلی» و «کئش» تشکیل شده است. واژه آسلی خود از دو بخش «آس» و پسوند «لی» ساخته شده است. آس که در اثر تبدیل حرف «س» به حرف «ز» بصورت آز در می‌آید به معنی بلند و بلندی می‌باشد. آز در دیوان لغات الترک محمود کاشغری، طالع بلند معنی شده است.

آس ریشه‌ی فعل آسماق (آویزان کردن از بلندی) می‌باشد. فعل آسماق و اسامی گیلاس (گیله به معنی دانه و آس به معنی بلندی می‌باشد و معنی گیلاس دانه و حبه‌ای که در بلندی می‌باشد) و آذر (آزر= آز+ر) و آلاس (کلمه ای که ترکان آلتای به جای آمین استفاده می‌کند و به معنی بالارونده به سمت خورشید می‌باشد) از همین ریشه ساخته شده‌اند.

واژه‌ی آسلی به معنی دارای بلندی و دارای طالع بلند می‌باشد که به عنوان اسم شخص (قهرمان زن داستان آسلی و کرم) و اسم طایفه و قوم بکار رفته است. واژه کئش که در اسامی دیگری مثل ورنکئش و چشمه کئش و کل کئش نیز استفاده شده به معنی کوه می‌باشد.

بنابراین با توجه به مطالب فوق آسلی کئش به معنی کوه آسلی خواهد بود و منظور از آبادی قشلاقی آسلی کئش، قشلاق واقع در کوه آسلی خواهد بود.

روستای آسلی کئش

برای مشاهده تصویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

حتماً ببینید:  روستای اسلام آباد (رآهن)

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای‌ آسلی کئش میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *