19.11Mianeh

جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دنبال کردن ما

دنبال کردن ما

روستای افشار (اووشار)

روستای افشار (اووشار) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان شرقی، واقع در بخش کاغذکنان شهرستان میانه و در فاصله ۳۰ کیلومتری از شهر میانه قرار دارد.

بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۱۳۵ نفر و تعداد خانوار آن، ۵۰ خانوار است.

 

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

اووشار (Ovşar)

اسم روستایی در بخش کاغذکنان، دهستان قافلانکوه شرقی شهرستان میانه می‌باشد که بصورت افشار به فارسی نوشته می‌شود.

اسم آبادی از اسم قبیله‌ی اووشار که ساکنان اصلی آبادی می‌باشند گرفته شده است. «اووشارها یک تیره از ترکان اوغوز می‌باشند.»

«اوغوزها از قدیمی ترین قبائل ترک زبان در میان ملت‌های جهان به شمار می‌آیند. اوغوز به عنوان پیغمبری به شمار می‌آید که با هاله‌ای از افسانه و اساطیر در هم آمیخته و قبیله‌اش به نام او معروف گشته است.»

«اوغوزها به ۲۴ قبیله یا بوی تقسیم می‌شدند که اووشار یکی از بزگترین قبایل بیست و چهار گانه‌ی اوغوز می‌باشد. در قرون ۱۱ و ۱۲ میلادی قسمت بزرگی از این قبیله از دشت قپچاق به ایران مهاجرت کرده‌اند و هنوز هم هویت مستقل خود را حفظ نموده‌اند امروزه بیشتر از یک میلیون نفر از قوم اووشار در ایران و در مناطق آذربایجان، همدان، خوزستان، فارس، کرمان، جنوب قزوین، زنجان و شمال خراسان زندگی می کنند.»

مقام افشاری (اووشاری در موسیقی ایرانی و آذربایجانی و نقش‌های منحصر به فرد قالی و قالیچه‌ی افشاری از میراث فرهنگی این قبیله می‌باشند. نادرشاه افشار از این قبیله برخاسته است.

روستای افشار (اووشار)

برای مشاهده تصاویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

تصاویر از آقای مسعود، برگرفته از پیج: @miyaneh.images

نقشه روستای افشار میانه

حتماً ببینید:  قلعه سنجده

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای اووشار میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *