دنبال کردن ما

روستای باش بلاغ (باش بولاق)

روستای باش بلاغ (باش بولاق) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان مرکزی بخش کاغذکنان شهرستان میانه واقع شده‌است.

براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۱۶ نفر و تعداد خانوار آن، ۶ خانوار است.

 

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

باش بولاق (Başbulaq)

باش بولاق اسم روستایی در بخش کاغذکنان، دهستان کاغذکنان مرکزی شهرستان میانه می‌باشد. اسم روستا در گویش محاوره‌ای بومی بصورت باش بیلاغ تلفظ می‌گردد.

«باش بولاق» اسمی مرکب می‌باشد که از دو بخش «باش» و «بولاق» تشکیل شده است.

باش در زبان ترکی آذربایجانی کلمه‌ای مستقل می‌باشد که معانی بسیاری دارد. در اینجا باش به عنوان صفت بولاق و به معنی «بالا و صدر» بکار رفته است. بولاق در زبان ترکی به معنی چشمه می‌باشد.

بنابراین روستای باش بولاق به معنی آبادی چشمه بالایی می‌باشد. در مجاورت این روستا، روستای دیگری نیز به اسم بولاق نامگذاری شده است و آن را داش بولاق به معنی چشمه‌ی سنگی نام نهاده‌اند.

باش بولاق همچنین نام یکی از چشمه‌های پر آب روستای زره نه واقع در بخش مرکزی می‌باشد.

روستای باش بلاغ (باش بولاق)

برای مشاهده تصویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای باش‌بلاغ میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *