دنبال کردن ما

روستای بداغ بیگ (بوداق بیگ)

روستای بداغ بیگ (بوداق بیگ) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کله‌بوز شرقی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. و فاصله آن از میانه ۳۶ کیلومتر می باشد.

براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۱۶۷ نفر و تعداد خانوار آن، ۴۷ خانوار است.

 

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

بوداق بى (Budaqbəy)

بوداق بى اسم روستایی در بخش مرکزی دهستان کوله بوز شرقی می‌باشد که بصورت بوداق بیگ به فارسی نوشته می‌شود.

بوداق که معنی لغوی آن در زبان ترکی به معنی شاخه می‌باشد یکی از اسامی قدیمی مردان نیز می‌باشد که بصورت ساده و یا در ترکیب اسامی بکار می رفته است مثل: بوداق و بوداق على «بی» که بصورت بیگ وارد فارسی شده است در زبان ترکی به معنی فرد ثروتمند، آقا و سرور و رئیس طایفه و داماد می‌باشد.

بنابراین روستای «بوداق بی» وجه تسمیه‌ی خود را از اسم رئیس طایفه ساکن و یا فردی که آبادی را بنیان گذاری کرده است اخذ نموده است.

روستای بداغ بیگ (بوداق بیگ)

برای مشاهده تصویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای بوداق بیگ میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *