15.56Mianeh

چهارشنبه, ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

دنبال کردن ما

دنبال کردن ما

روستای بلفه تیمور (بیله تمیر)

روستای بلفه تیمور (بیله تمیر) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بروانان غربی بخش ترکمنچای شهرستان میانه واقع شده است.

بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۱۹۲ نفر و تعداد خانوار آن، ۷۰ خانوار است.

روستای بلفه تیمور

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

بیله تمیر (Bilətəmir)

بیلَه تَمیر اسم روستایی در بخش ترکمنچای، دهستان بروانان غربی شهرستان میانه می‌باشد که بصورت بیله تیمور نیز تلفظ می‌گردد. اسم آبادی بشکل بلفه تیمور به فارسی نوشته می‌شود.

«بیله تمیر» اسمی مرکب می‌باشد که از واژه‌های «بیله» و «تمیر» (ته میر) تشکیل شده است.

واژه‌ی بیلگه در دیوان لغات الترک، «دانشمند و عالم، حکیم و خردمند» معنی شده است. در لغت نامه‌ی سنگلاخ یکی از معانی واژه‌ی «بیله»، «دانسته، فهم کنان» ذکر شده است.

بنابراین همانطوریکه ملاحظه می‌شود، بیله شکل تلفظی مؤخر واژه‌ی بیلگه می‌باشد. این واژه در تلفظ شهرستان میانه بصورت بیلفه در آمده است.

«تمیر» شکل تلفظی قدیمی واژه‌ی «دمیر» می‌باشد. «دمیر» در زبان ترکی به معنی آهن، محکم و استوار می‌باشد. واژه‌ی تمیر با شکل تلفظی تمور و تیمور و با مفهوم سخت و استوار به عنوان اسم شخص نیز استفاده می‌گردد.

بنابراین با توجه به مطالب فوق آبادی بیله تمیر به مفهوم روستای تیمور عالم و خردمند خواهد بود.

روستای بلفه تیمور (بیله تمیر)

برای مشاهده تصاویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

تصاویر برگرفته از کانال تلگرامی belfeteymurphoto@

نقشه روستای بلفه تیمور

حتماً ببینید:  روستای آلا تیمور

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای بیله تمیر میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *