19.11Mianeh

جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دنبال کردن ما

دنبال کردن ما

روستای تختمشلو (توختامیشلی)

روستای تختمشلو (توختامیشلی) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان شمالی، واقع در بخش کاغذکنان شهرستان میانه و با فاصله ۵۶ کیلومتری از شهر میانه قرار دارد.

بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۷۸ نفر و تعداد خانوار آن، ۳۱ خانوار است.

 

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

توختامیشلی (Toxtamışlı)

توختامیشلی اسم روستایی در بخش کاغذکنان، دهستان کاغذکنان شمالی شهرستان میانه می‌باشد که وجه تسمیه‌ی خود را از توختامیشلی که اسم یکی از طوایف قدیمی آذربایجان بوده، گرفته است.

توختامیش که از نظر لغوی به معنی «آرام و تسکین یافته و بمقصد رسیده» می‌باشد، بصورت اسم مرد در بین اقوام ترک زبان بکار می رفته است به عنوان مثال اسم شاه حکومت قیزیل اوردو که که با امیر تیمور گورکانی جنگیده است و همچنین سر کرده‌ی کیمئرها (از اقوام قدیمی ترک) که در لیدیا ( آسیای صغیر) با شاه ایشغوزها جنگیده است، توختامیش بوده است.

با اضافه شدن پسوند «لی» که در زبان ترکی آذربایجانی نسب و عایله را می‌رساند اسم طایفه‌ی توختامیشلی ساخته شده است و اسم طایفه در آبادی ساخته شده توسط آن طایفه نیز جاری شده است.

بنابراین روستای توختامیشلی به معنای آبادی طایفه‌ی توختامیشلی می‌باشد.

روستای تختمشلو (توختامیشلی)

برای مشاهده تصاویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

تصویر ارسالی از آقای جواد شاکری

نقشه روستای تختمیشلو

حتماً ببینید:  آبشار دیز منطقه کاغذکنان

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای توختامیشلی میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *