15.78Mianeh

پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

دنبال کردن ما

دنبال کردن ما

روستای تندرلو (تندیرلی)

روستای تندرلو (تندیرلی) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بروانان غربی، واقع در بخش ترکمانچای شهرستان میانه و در فاصله ۷۰ کیلومتری از شهر میانه قرار دارد.

براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۸۱ نفر و تعداد خانوار آن، ۳۸ خانوار است.

 

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

تندیرلی (Təndirli)

تندیرلی اسم روستایی در بخش ترکمن چای، دهستان بروانان غربی شهرستان میانه می‌باشد.

«تندیرلی» اسمی می‌باشد که از واژه‌ی «تندیر» و پسوند «لی» ساخته شده است.

تندیر در زبان ترکی آذربایجانی به معنی تنور می‌باشد. تنور به عنوان جایگاه آتش و محل برافروختن آن از زمان قدیم جایگاه بالایی در میان مردم داشته است بطوریکه تا همین اواخر در عروسی‌های آذربایجان و شهرستان میانه و توابع آن، زمانی که عروس خانه‌ی پدری را ترک می کرد بر چند چیز بوسه می‌زد که یکی از آنها لبه تنور خانه‌ی پدری بوده است. چرا که تنور علاوه بر جایگاه اسطوره‌ای آن که جایگاه آتش بوده، محل پخته شدن نان خانواده‌های روستایی و همچنین محلی برای انس و الفت و جمع شدن اعضای خانواده به دور هم بوده است.

«لی» در زبان آذربایجانی پسوندی است که موقع اضافه شدن به آخر اسم، اسم یا صفت جدیدی می‌سازد و در اسامی ساخته شده مناسبت مکان، کیفیت، مالکیت، فامیل و عایله و نسب را می‌رساند.

به نظر نگارنده تندیرلی اسم یکی از طایفه‌های قدیمی آذربایجان می‌باشد و اسم آبادی از اسم این طایفه اقتباس شده است. در صورتی که تندیرلی را به صورت صفت در نظر بگیریم، مفهوم لغوی اسم روستا، آبادی دارای تنور خواهد بود.

روستای تندرلو (تندیرلی)

برای مشاهده تصویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

حتماً ببینید:  روستای ورزقان (ورزیقان)

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای تندیرلی میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *