20.8Mianeh

جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دنبال کردن ما

دنبال کردن ما

روستای توپ قره (توپ قارا)

روستای توپ قره (توپ قارا) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه جنوبی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است.

بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۹۳ نفر و تعداد خانوار آن، ۲۹ خانوار است.

 

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

توپ قارا (Topqara)

توپ قارا اسم روستایی در بخش مرکزی دهستان گرمه‌ی جنوبی شهرستان میانه می‌باشد.

از نظر لغوی، «توپ قارا» اسمی مرکب می‌باشد که از دو واژه‌ی «توپ» و «قارا» تشکیل شده است. توپ در زبان ترکی آذربایجانی دارای معانی زیادی از جمله؛ «گرد و مدور، کل، عمده و جمع» می‌باشد.

«قارا» نیز در زبان ترکی آذربایجانی واژه‌ای مستقل و با معانی زیاد می‌باشد. معنی قدیم قارا که امروزه کمتر استفاده می‌شود، «بزرگ» می‌باشد.

بنابراین با توجه به مطالب فوق مفهوم لغوی توپ قارا به معنی گردی و گرد بزرگ خواهد بود، احتمالا منظور از گرد بزرگ، بزرگ و گرد بودن آبادی مد نظر بوده است.

درصورتیکه دراسم توپ قارا، برای سهولت در تلفظ جای صفت و موصوف را عوض شده در نظر بگیریم در آنصورت معنی واژه‌ی توپ قارا، جمع بزرگ خواهد بود.

روستای توپ قره (توپ قارا)

برای مشاهده تصویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

حتماً ببینید:  روستای گاوانی (یاوانی)

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای‌ توپ قارا میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *