دنبال کردن ما

روستای حصار میدان داغی (میدان داغی حاصار)

روستای حصار میدان داغی (میدان داغی حاصار) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کندوان، واقع در بخش کندوان شهرستان میانه و در فاصله ۵۰ کیلومتری از شهر میانه قرار دارد.

براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۱۷۲ نفر و تعداد خانوار آن، ۵۴ خانوار است.

حصار میدان داغی

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

حاصار (Hasar)

واژه‌ی حاصار در اسم دو روستا در شهرستان میانه استفاده شده است.

حاصار قاررانقو روستایی در بخش مرکزی دهستان اوچ تپه‌ی شرقی و حاصار میدان داغی اسم روستایی در بخش کندوان، دهستان کندوان (ترک) می‌باشد که بصورت حصار قررانقو و حصار میدان داغی به فارسی نوشته شده است.

«حاصار» (هاسار) در زبان ترکی به معنی «حصار، دیوار قلعه، دژ و بارون می‌باشد. در زمان‌های قدیم به منظور جلوگیری از هجوم دشمن قلعه‌ها را در مکان‌های مرتفع می‌ساختند و دور تا دور مکان‌های مرتفع را نیز باحصار و دیوارهای بلند و باروهای دفاعی حصار کشی می‌کردند و برای امنیت بیشتر، آبادی‌ها را در داخل دیوارهای دفاعی و حصارها جا می‌دادند و اسم حصار و آبادی‌های ایجاد شده در اطراف حصار را معمولا از اسم منطقه ای که حصار را در آنجا ساخته بودند، می‌گرفتند.

به این ترتیب حاصار قاررانقو، حصار ساخته شده در ساحل رود قارانقو و حاصار مئیدان داغی، حصار ساخته شده در کوهی به نام میدان داغی بوده است.

روستای حصار میدان داغی

برای مشاهده تصویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

عکس از: آقای اسد عظیمی

فیلم از: آقای علی آقایی

نقشه روستای حصار میدان داغی

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای میدان داغی حاصار میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *