19.27Mianeh

شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

دنبال کردن ما

دنبال کردن ما

روستای حلمسی (یئلیمچی)

روستای حلمسی (یئلیمچی) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بروانان شرقی بخش ترکمنچای شهرستان میانه واقع شده است.

بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۵۸۲ نفر و تعداد خانوار آن، ۱۸۶ خانوار است.

روستای یئلیمچی

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

یئلیمچی (Yelimçi)

یئلیمچی اسم روستایی در بخش ترکمن چای، دهستان بروانان شرقی شهرستان میانه می‌باشد که در گویش اهالی بومی بصورت یئلیمسی نیز تلفظ می‌گردد.

اسم آبادی بصورت حلمسی به فارسی نوشته می‌شود.

«یئلیمچی» اسمی مرکب می‌باشد که از واژه‌ی «یئلیم» به اضافه‌ی پسوند «چی» ساخته شده است. شکل اولیه واژه‌ی یئلیم را به دو شکل می‌توان تصور نمود که به مرور زمان و در اثر کثرت کاربرد به این شکل در آمده است. در صورتیکه شکل اولیه آنرا یلیم تصور نمائیم، واژه‌ی یلیم در زبان ترکی قدیم به معنی «چسبی که پر، و جز آنرا می‌چسبانند» می‌باشد و در صورتیکه شکل اولیه‌ی آن را یلیم تصور نمائیم، یلیم به معنی «گره» می‌باشد و اسمی است که از «ایل» ریشه‌ی فعلی مصدر «ایلمک به معنی گیر کردن» به اضافه‌ی «یم»، پسوند اسم ساز در زبان ترکی آذربایجانی ساخته شده است مثل اؤلیم (مرگ). تبدیل حروف «الف» و «ی»، در اول کلمه در زبان ترکی امری معمول می‌باشد مثل ایلان و ییلان (مار) و ایل وییل (سال).

پسوند «چی» در زبان ترکی آذربایجانی یکی از پسوندهای اسم ساز می‌باشد که معمولا اسم شغل و پیشه می‌سازد مثل دیلچی (زبان شناس) و چورک چی (نانوا).

با توجه به مطالب فوق مفهوم لغوی یئلیمچی، چسب ساز و یا گره زن (بافنده فرش و قالی و مانند این‌ها) خواهد بود.

بنابراین اسم آبادی از اسم پیشه گرفته شده است که این اسم پیشه می‌تواند به عنوان اسم شخص و اسم طایفه نیز بکار رود و اسم آبادی از اسم شخص یا طایفه‌ای که به آن پیشه مشغول بوده‌اند، گرفته شده باشد.

روستای حلمسی (یئلیمچی)

برای مشاهده تصاویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

تصاویر برگرفته از کانال تلگرامی helimsili@

📸 ییلاق زیبای روستای حلمسی (یئلیمچی) – ارسالی از آقای قادر خدایی

📸 طبیعت زیبای بوزقوش در منطقه روستای حلمسی 💌 فیلم و عکس از: آقای قادر خدایی

📸 طبیعت بهاری روستای حلمسی (یئلیمچی) 💌 عکس از: آقای قادر خدایی

نقشه روستای حلمسی

حتماً ببینید:  روستای ناولیق (نولیق)

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای یئلیمچی میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *