دنبال کردن ما

روستای سبز و ارباط (سبیز – آربات)

روستای سبز و ارباط (سبیزآربات) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قافلان‌کوه غربی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. نام اصلی این روستا سبیز می‌باشد که به عنوان سبز شهرت دارد و در مجاورت این روستا، روستای ارباط می‌باشد.

این روستا دارای امکانات رفاهی ورزشی از قبیل (باشگاه بدنسازی و سالن فوتبال و…) را دارا می‌باشد.

اصلی‌ترین مشخصه این روستا و صنایع دستی آن جارو و برنج می‌باشد که شهرت کشوری به این روستا بخشیده است و درآمد بخش عمده‌ای از مردم این منطقه از این طریق تأمین می‌شود. این روستا دارای یک آب گرم است که به (گول) مشهور بوده و دارای خواص درمانی نیز می‌باشد که هر ساله افراد زیادی در فصل تابستان به آنجا مراجعه می‌کنند.

و همچنین روستای سبز دارای یک چشمه که در زبان محلی به آن (کهریز) می‌گویند، می‌باشد و یکی از شگفتی‌های آن منطقه است ولی کسی توجهی به آن ندارد. ولی در گذشته‌ای دور شریان اصلی سه روستای سبیز و ارباط و دینکه بوده که کمک شایانی به کشاورزی این روستا داشته است. یکی از موقعیت‌های منحصر به فرد این روستا مجاورت با رودخانه قزل اوزن می‌باشد که در محل تلاقی دو رود قزل اوزن و رودخانه(قوری چایی) می‌باشد.

براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت روستای سبز ۱۱۶۲ نفر و تعداد خانوار آن، ۳۹۴ خانوار است و همچنین جمعیت روستای ارباط نیز ۱۳۲۲ نفر و تعداد خانوار آن، ۴۲۰ خانوار می‌باشد.

منبع نوشته: ویکی پدیا

 

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم این دو روستا می‌نویسد:

سبیز (Səbiz)

سبز اسم روستایی در بخش مرکزی، دهستان قافلانکوه غربی شهرستان میانه می باشد که بصورت سبز به فارسی نوشته شده است.

سبیز در اصل سمیز بوده است که در اثر تبدیل حرف «م» به حرف «ب» که در زبان ترکی معمول است بصورت سبز در آمده است. (مثل تبدیل من به بن، و تبدیل مین به بین به معنی هزار)

سمیز در زبان ترکی قدیم به معنی فربه و چاق بوده و سمیز کند که در فارسی سمرقند گفته‌اند به معنی شهر آباد و بزرگ می‌باشد.

بنابراین روستای سبز به معنای آبادی بزرگ خواهد بود. واژه‌ی سبز در ترکیب اسم اشخاص نیز بکار رفته است مانند؛ «سبیزعلی» به معنی علی بزرگ و مترادف با اسم بوُیوک علی می‌باشد.

 

آربات (Arbat)

آربات اسم روستایی در بخش مرکزی، دهستان قیزیل اوزن شهرستان میانه می‌باشد که بصورت ارباط به فارسی نوشته شده است.

«آربات» اسمی مر کسب می‌باشد که از واژه‌های «آر» و «بات» تشکیل شده است. همانطوریکه در بخش قبل گفته شد آر شکل فونتیکی دیگر واژه «ار» به معنای مرد و جوانمرد می‌باشد. قسمت دوم اسم آبادی یعنی واژه‌ی «بات»، ریشه فعلی مصدر باتماق به معنی فرورفتن و غرق شدن می‌باشد. در صورتیکه بات را مخفف باتان صفت فاعلی از ریشه باتمان در نظر بگیریم در آن صورت معنی لغوی اسم آبادی، روستای جوانمردی که غرق می‌شود، خواهد بود.

این روستا در ساحل و کنار رود قیزیل اوزن واقع شده است و احتمالا این آبادی در محلی که قبل از احداث آبادی به نام ارباتان بوده است، ایجاد شده است.

در صورتیکه واژه‌ی بات را شکل دیگر تلفظی واژه پات و پاد به معنی «نگهبان» در نظر بگیریم در اینصورت آربات به معنی «نگهبان جوانمرد » بوده و آبادی آربات به مفهوم، روستای نگهبان جوانمرد خواهد بود.

روستای سبز و ارباط (سبیز – آربات)

برای مشاهده تصویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای سبیز و آربات میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *