15.54Mianeh

پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

دنبال کردن ما

دنبال کردن ما

روستای سورق (سوره)

روستای سورق (سوره) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان شمالی، واقع در بخش کاغذکنان شهرستان میانه و در فاصله ۷۵ کیلومتری از شهر میانه قرار دارد.

بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۷۰ نفر و تعداد خانوار آن، ۲۹ خانوار است.

 

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

سوه ره (Səvərə)

سَوَه رَه اسم روستایی در بخش کاغذکنان، دهستان کاغذکنان مرکزی شهرستان میانه می‌باشد که بصورت سورک به فارسی نوشته شده است.

از نظر وجه تسمیه اسم روستا منسوب به سَوَر (ساواَر) می‌باشد.

«ساویرها که در طول تاریخ و در منابع مختلف به اسامی ساوار، سوار، سوبار، سابیر، ساپیر و ساسپیر نامیده شده‌اند از نخستین اقوام ترک زبانی هستند که، منابع تاریخی از آمدن آنها به آذربایجان خبر می‌دهند. هرودوت از اسکان این قوم دراطراف رود ارس سخن گفته و آنان را جزو اقوام بومی این منطقه دانسته است.»

«سوبارها که همان سووار، سابیر و سایرها هستند، اقوامى التصاقی زبان بوده و در ۱۵۰۰ الى ۲۵۰۰ سال پیش در قلمرو آذربایجان زیسته‌اند و نام شهر بیله سووار درارتباط با این قوم می‌باشد.» اسم فامیل «سوواری» در شهرستان میانه نیز با اسم این قوم مربوط می‌باشد.

از نظر لغوی «سور» یا «ساوار» اسمی مرکب بوده و از واژه‌های «سار» و «ار» تشکیل شده است. ساو در زبان ترکی به معنی قصه، داستان، سخن،نامه، پیام می‌باشد.

«ار» نیز در زبان ترکی به معنی مرد و جوانمرد می‌باشد. بنابراین ساوآر (ساور – سور) که به عنوان اسم قبیله انتخاب شده است به معنی جوانمرد افسانه و داستان با مرد سخن و پیام خواهد بود که برازنده‌ی یک قبیله دلاور و چابک سوار آذربایجانی بوده است.

افراد این قبیله در اسب سواری و تیراندازی و انجام حرکات جنگی بر روی اسب زبانزد بوده‌اند و در آذربایجان دیگر افراد چابک را با تشبیه به آنها سَوَر و سِوِر (سئور) می‌گفته‌اند.

روستای سورق (سوره)

برای مشاهده تصاویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

تصاویر برگرفته از پیج: @rashidabad_

نقشه روستای سورق

حتماً ببینید:  روستای مندجین (میندیجین)

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای سوره میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *