دنبال کردن ما

روستای قباق تپه (قاباق تپه)

روستای قباق تپه (قاباق تپه) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوچ تپه‌ی غربی بخش ترکمنچای شهرستان میانه واقع شده است.

بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۲۵۹ نفر و تعداد خانوار آن، ۸۰ خانوار است.

 

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

قاباق تپه (Qabaq təpə)

قاباق تپه اسم روستایی در بخش ترکمن چای، دهستان اوچ تپه‌ی غربی شهرستان میانه می‌باشد که بصورت قباق تپه به فارسی نوشته شده است.

«قاباق تپه» اسمی مرکب می‌باشد که از واژه‌های «قاباق» و «تپه» تشکیل شده است.

قاباق در زبان ترکی آذربایجانی بمعنی «جلو، پیش، پیشین، اول، اولی» می‌باشد.

تپه در زبان ترکی آذربایجانی بمعنی «تپه، قله، ستیغ، نوک، رأس، سر، کله، می‌باشد. به ارتفاعات کوچکتر از کوه نیز تپه گفته می‌شود.

از نظر لغوی تپه از ریشه‌ی تَپمک به معنای با لگد زدن و لگد کوب کردن می‌باشد.

در زمان‌های قدیم و در مکان‌های مسطح مثل دشت‌ها، برای مقاصد مختلف، مثل دیده بانی سپاه و یا برای ساختن معبد و پرستشگاه از طریق جمع نمودن و لگد کوب کردن خاک دریک نقطه پشته‌های بزرگ و ارتفاعاتی مصنوعی را ایجاد می‌کردند و به آنها تپه می‌گفتند.

با توجه به اهمیت تپه در زمان‌های قدیم تعدادی از آبادی‌ها را در جوار تپه‌ها ایجاد و اسم تپه‌ها را روی آبادی می‌گذاشته‌اند. بنابراین قاباق تپه به معنی تپه پیشین خواهد بود.

روستای قاباق تپه به مفهوم آبادیی است که در کنار تپه‌ای به نام قاباق تپه ایجاد شده است.

روستای قباق تپه (قاباق تپه)

برای مشاهده تصاویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

تصاویر برگرفته از پیج turkman.chay@

نقشه روستای قباق تپه

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای قاباق تپه میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

یک دیدگاه برای “روستای قباق تپه (قاباق تپه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *