25.27Mianeh

جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دنبال کردن ما

دنبال کردن ما

روستای قشلاق برزلیق (برزی قیشلاغى)

روستای قشلاق برزلیق (برزلیق قشلاغی) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بروانان شرقی بخش ترکمانچای شهرستان میانه واقع شده‌است. فاصله آن از شهر میانه ۳۰ کیلومتر است.

بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۱۲۸ نفر و تعداد خانوار آن، ۵۳ خانوار است.

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

برزی قیشلاغى (Barzi qislagi)

اسم آبادی قشلاقی در بخش ترکمنچای، دهستان بروانان شرقی شهرستان میانه می‌باشد که بصورت قشلاق برزلیق نوشته می‌شود.

«برزی قیشلاغی» اسمی مرکب می‌باشد که از واژه‌های «برزی» و «قیشلاغی» ساخته شده است.

همانطوریکه در بخش قبل گفته شد برزی (برزلیق) به معنی آبادی منسوب به یوزپلنگ و یا آبادی که در آنجا یوزپلنگ زیاد است، می‌باشد. قیشلاغی هم به معنی قشلاق متعلق به آن آبادی می‌باشد.

جالب است بدانید که در مناطق کوهستانی و دامنه‌ی کوه‌های بلند، که ساکنین آنها توسط دامداری امرار معاش می‌کنند، در فصول سرد سال دام‌ها و محل زندگی خود را به منطقه‌ای با ارتفاع کمتر که از نظر آب و هوای زمستانی مناسبتر است انتقال می‌دهند و به این مناطق قشلاق، یعنی محل زمستانی ایل می‌گویند و در نامگذاری این مناطق قشلاقی، اسم آن را از آبادی اصلی طایفه‌های ساکن اقتباس می‌کنند.

روستای قشلاق برزلیق (برزی قشلاغی)

برای مشاهده تصویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای برزی قیشلاغى میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

یک دیدگاه برای “روستای قشلاق برزلیق (برزی قیشلاغى)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *