دنبال کردن ما

روستای نقلان (بولانلیق)

روستای نقلان (بولانلیق) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان تیرچای، واقع در بخش کندوان شهرستان میانه و در فاصله ۲۲ کیلومتری از شهر‌ میانه قرار دارد.

براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۴۳ نفر و تعداد خانوار آن، ۱۴ خانوار است.

روستای نقلان

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

لیقلان (Lıqlan)

لیقلان اسم روستایی در بخش کندوان، دهستان تیرچای شهرستان میانه می‌باشد که بصورت نقلان هم نوشته می‌شود. «نام اصلی آبادی بولانلیق می‌باشد.»

لیقلان در زبان محاوره‌ای در اثر تبدیل حرف «ق» به حرف «غ» به صورت لیغلان نیز تلفظ می‌گردد. «لیقلان» از نظر لغوی اسمی مرکب می‌باشد که از واژه‌های «لیق» و «لان» تشکیل شده است. در منابع تاریخی از لیق (لق) به عنوان اسم یکی از قبایل قدیمی ساکن در آذربایجان یاد شده است.

«لیق» (لق) اسم یکی از قبایل تشکیل دهنده حکومت آلبان بوده است که به همراه بیست و پنج قبیله دیگر ترکیب جمعیتی آلبان را تشکیل می‌دادند، قبیله دیگر «قارقار» بوده است که اسم شهر گرگر در جنوب ارس با نام این قبیله در ارتباط است.

آلبان یا آلبانی نام قدیمی سرزمینی بوده است که در میان کوه‌های قفقاز و دریای خزر و رود ارس و گرجستان و ارمنستان بوده است. امروزه آلبان با نام آران معروف است و قسمت‌هایی از خاک جمهوری آذربایجان فعلی می‌باشد که در گذشته قسمتی از سرزمین آذربایجان و متعلق به خاک ایران بوده است.

به نظر «لان» کوتاه شده‌ی واژه‌ی «آلان» به معنی «سطح، مساحت، میدان» می‌باشد و با توجه به مطالب فوق لیقلان به معنی سرزمین متعلق به افراد قبیله لیق خواهد بود. اسم یکی از روستاهای شهرستان تبریز لیقوان می‌باشد که از اسم قبیله لیق به اضافه‌ی «وان» (به معنی استخر، دریاچه، حوضچه) تشکیل شده است.

روستای نقلان (بولانلیق)

برای مشاهده تصویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

عکس از: آقای کامران همتی – برگرفته از پیج: @miyaneh.images

نقشه روستای نقلان

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای نقلان میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

3 دیدگاه به “روستای نقلان (بولانلیق)

  1. این روستای نقلان زادگاه مادرم است من نوه اسمعیل صفری نقلانی که فرزند حاج اقا سلطان بوده هستم خیلی دوست دارم از پدربزگم بدونم چون وقتی ۴سالم بود مادرم فوت کرد ومن کسی رونمیشناسم

  2. سلام و درود به همه هم وطن های عزیز دیدن زادگاه مادری باعث افتخار همه ما نقلانیها است.
    حسین میرزائی نقلانی نوه مرحوم احمد میرزائی

  3. خواندن مطلب فوق واقعا تاسف برانگیز است ….نام روستا نیقلان است neglan است یا همان بلانیق…
    من محمد علی نقلانی هستم فرزند خان حسین ، نوه محمد ، نتیجه اسماعیل خان و نبیره بدیر خان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *