دنبال کردن ما

روستای نی باغی (نئی باغی)

روستای نی باغی (نئی باغی) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه شمالی، واقع در بخش کندوان شهرستان میانه و در فاصله ۶۳ کیلومتری از شهر‌ میانه قرار دارد.

براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا  ۴۵۷ نفر و تعداد خانوار آن، ۱۴۳ خانوار است.

روستای نی باغی با روستاهایی همچون ملک، خناوند و حصار میدان داغی مجاور است.

این روستا داری امکاناتی همچون برق، گاز، آب لوله کشی، خانه بهداشت، راه آسفالت و مسجد است و همچنین روستا بخاطر اینکه در منطقه کوهستانی واقع شده دارای آب و هوای بی‌نظیر و دشت‌های سرسبز و طبیعت بکر است.

شغل بیشتر اهالی روستا کشاورزی، دامداری و باغداری است که محصول اصلی آن سیب است که از مرغوبیت بالایی برخوردار است.

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

نئی باغی (Neybağı)

نئی باغی اسم روستایی در بخش کندوان، دهستان گرمه‌ی شمالی شهرستان میانه می‌باشد که بصورت نی باغی به فارسی نوشته می‌شود. اسم آبادی بصورت مئی باغی نیز تلفط می‌گردد.

نئی باغی در زبان ترکی به معنی باغ نی و باغ خیزران می‌باشد.

به نظر نویسنده همانطوریکه تعدادی از اهالی بومی، اسم آبادی را بصورت مئی باغی تلفظ می‌کنند، اسم اصلی و قدیمی روستا مئی باغی بوده است که با تغییر حرف «م» به حرف «ن» به شکل نئی باغی در آمده است در منطقه شهرستان میانه علاوه بر مئی آوا (مئی هاوا) و می آنا (میانا)، مئی باغی سومین اسمی است که از واژه‌ی قدیمی «می» ساخته شده است.

همانطوریکه در بخش قبلی گفته شد، «می یا مای، الهه حافظ و حامی بچه‌ها در اساطیر خلق های ترک بوده است.»

بنابراین مئی باغی (می باغی ) از نظر مفهوم لغوی به معنی باغ الهه ی حافظ بچه ها (می) خواهد بود.

کوه چینیر یا چهل نور

یکی از مناطق گردشگری این روستا کوه چهل نور یا چینیر است که بیش از ۲۸۰۰ متر ارتفاع دارد و بین رشته کوه‌های بوزقوش و قافلانکوه در کنار رودخانه گرمی چای واقع گردیده است که همه ساله گردشگران و کوهنوردان بسیاری را برای صعود به این قله و دیدن مناظر زیبای آن به خود جذب می‌کند.

منبع نوشته: وبلاگ روستا

روستای نی باغی (نئی باغی)

برای مشاهده تصویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

تصاویر از خانم پریسا زارع زاده – برگرفته از پیج: @miyaneh.images

نقشه روستای نی باغی میانه

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای نی باغی میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *