24.51Mianeh

جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

دنبال کردن ما

دنبال کردن ما

روستای هش آباد (هئش آباد)

روستای هش آباد (هئش آباد) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه جنوبی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است.

بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۱۰۱ نفر و تعداد خانوار آن، ۳۳ خانوار است.

 

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

هئش آوا (Heşava)

هئش آوا اسم روستایی در بخش مرکزی، دهستان گرمه‌ی جنوبی شهرستان میانه می‌باشد که به صورت هشی آباد به فارسی نوشته می‌شود.

«هئش آوا» اسمی مرکب می‌باشد که از واژه‌های «هئش» و «آوا» تشکیل شده است.

امروزه هئچ و هئش در زبان ترکی به معنی نیستی و نابودی بکار می‌رود و به علت دارا بودن بار معنایی منفی خیلی بعید است که وجه تسمیه روستا از این واژه باشد.

با در نظر گرفتن اضافه شدن حرف «ه» به اول کلماتی که با حرف صدادار شروع می شوند مثل تبدیل «ای» به «هی» و تبدیل «آوا» به «هاوا»، به نظر شکل اولیه‌ی واژه‌ی هئش امروزی واژه‌ی ائش قدیمی می‌باشد. «ائش» در زبان ترکی به معنی «همراه» و به معنی «همسر، زوجه و جفت» می‌باشد.

واژه‌ی قدیمی ائچی و ائچو (ائشی یا اشی) به معنای عمو، برادر بزرگ، پدر و جد و پدر بزرگ نیز بوده است. و کنایه از همراه بودن این اقوام با انسان می‌باشد جالب است بدانید که یکی از روستاهای همجوار این روستا نیز با واژه هئش شروع می‌شود و به نام هئشین می‌باشد و به همراه این روستا یک زوج روستا هستند که اسمشان مشابه هم می‌باشد بنابراین با توجه به مطالب فوق مفهوم لغوی اسم آبادی، روستای «زوج و جفت» می‌باشد.

واژه‌ی هئش در تعدادی از اسامی مناطق و آبادی ها و شهر های دیگر آذربایجان نیز بکار رفته است مثل هئشته ری (هشترود)، هئشتر خان (اسم قدیمی آستاراخان و آستارا). در زبان ترکی به بوقلمون هم، هئشتر خان تویوغو (مرغ هشترخان) گفته می‌شود.

«ترخان» در زبان ترکی به معنی «اصیل زاده و رئیس و سرور بوده و دارنده این لقب از ادای باج و خراج معاف بوده و بدون اجازه حق ورود به حضور شاه را داشته است.»

بنابراین هئش ترخان به معنی ترخان همراه (سلطان) و یا عموترخان و پدر ترخان خواهد بود.

به نظر نگارنده علت نامگذاری بوقلمون در زبان ترکی به هئشتر خان تویوغو (مرغ هئشتر خان)، خورده شدن بوقلمون در مهمانی‌های اعیانی هئشتر خان‌های اشرافی بوده است. هنوز هم مرغ هئشتر خان (بوقلمون) نماد سفره‌های اشرافی می‌باشد.

روستای هش آباد (هئش آباد)

برای مشاهده تصویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

تصویر ارسالی از آقای منوچهر محمدی هش آبادی

حتماً ببینید:  روستای اولیاجه (اوللوجه)

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای‌ هئش آباد میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.

و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *