21.54Mianeh

پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

دنبال کردن ما

دنبال کردن ما

روستای ورنکش (ورن کئش)

روستای ورنکش (ورن کئش) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بروانان شرقی، واقع در بخش ترکمانچای شهرستان میانه و در فاصله ۴۸ کیلومتری از شهر میانه قرار دارد.

روستای وَرنَکِش در امتداد روستای صومعه علیا قرار دارد. این روستا دارای یک سد کوچک است.

براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۹۱۶ نفر و تعداد خانوار آن، ۳۵۶ خانوار است.

 

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

وژن کئش (Vərənkeş)

ورن کئش اسم روستایی در بخش ترکمن چای، دهستان بروانان شرقی شهرستان میانه می‌باشد که به صورت ورنکش نوشته می‌شود.

«ورنکش» اسمی مرکب می‌باشد که از واژه‌های «ورن» و «کئش» تشکیل شده است.

واژه‌ی ورن مخفف واران می‌باشد که در اثر تبدیل حرف «ب» به حرف «و» از واژه‌ی باران ایجاد شده است. (مثل تبدیل «بار» به معنی «هست» به «وار»)

آذربایجان شناس گرامی، میر علی سید اوف، واژه‌ی «بار» را قلعه و حصار معنی نموده‌اند.

واژه‌ی «بارو» به معنی دیوار، قلعه و حصاره و واژه‌ی «ور» به معنی «دژ در اساطیر ایرانی» نیز در ارتباط با این واژه می‌باشند. «آن» در زبان ترکی قدیم علامت جمع بوده است.

با دقت در مفهوم اسامی ورکئش، «یکی از کوه‌های پربرفی که منطقه وسیع قاراداغ را از هم جدا می‌کند»، هندو کوش، «اسم رشته جبال واقع در شمال افغانستان، معادل هندو کوه و هندو گه»، به این نتیجه می رسیم که واژه کئش و شکل دیگر تلفظی آن (کوش) در اسامی قدیمی به معنی کوه بکار رفته است.

بنابراین با توجه به مطالب فوق، مفهوم لغوی ورن کئش، کوه قلعه‌ها، خواهد بود و نام روستا از اسم محل احداث آن اقتباس شده است.

روستای ورنکش (ورن کئش)

برای مشاهده تصویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

ارسالی از آقای محمد اسماعیلی

حتماً ببینید:  روستای قاسم درق (قاسیم دره)

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای ورن کئش میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *