21.94Mianeh

چهارشنبه, ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

دنبال کردن ما

دنبال کردن ما

روستای چشمه کش (ساری قمیش)

روستای چشمه کش یا ساری قمیش یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کندوان، واقع در بخش کندوان شهرستان میانه و با فاصله ۴۷ کیلومتری از شهر میانه قرار دارد.

براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۴۷۷ نفر و تعداد خانوار آن، ۱۴۶ خانوار است.

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

ساری قمیش (Sarı qәmiş)

ساری قمیش اسم روستایی در بخش کندوان دهستان گرمه‌ی شمالی شهرستان میانه می‌باشد. اسم دیگر آبادی چشمه کئش می‌باشد.

همانطوریکه در بخش قبل گفته شد در زبان ترکی آذربایجانی ساری به معنی زرد، طلا و طلایی می‌باشد. قمیش در زبان ترکی به معنای نی می‌باشد.

روستای ساری قمیش در کنار رودخانه گرمه چای واقع شده است و وجه تسمیه‌ی روستا از نیزارهای طلایی رنگ اطراف روستا و بستر رودخانه گرفته شده است.

درصورتیکه قمیش را مخفف قامیش (گامیش = جامیش) به معنی «گاو میش» در نظر بگیریم در آنصورت ساری قامیش به معنی گاومیش زرد یا طلائی خواهد بود و آبادی ساری قامیش به معنی آبادی گاومیش طلایی خواهد بود.

در منابع تاریخی از اسم محلی بنام قاراقامیش (به معنی گاومیش بزرگ یا سیاه) نامبرده شده است.

روستای چشمه کش (ساری قمیش)

برای مشاهده تصویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

حتماً ببینید:  تپه های زیبای روستای ساری قمیش (چشمه کش)

نقشه روستای چشمه کش

عکس از محمد امینی – برگرفته از پیج: @miyaneh.images

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای ساری قمیش دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

2 دیدگاه به “روستای چشمه کش (ساری قمیش)

  1. ساری قمیش یه طائفه بزرگ بود که در زمان سلطان سلیم که دستور قتل عام مرتددها را صادر کرده بود (شیعیان‌) از ترکیه فرار کردند و به ایران و شاه اسماعیل صفوی پناه آوردند و شاه اسماعیل که خودش صوفی بود .. و شیعه… به اصلان رئیس طافه ساری قمیش در اول در خوی اسکان داد و بعد از خوی به میانه انتقال داد. و ۳ هزار گوسفند به این طائفه هدیه داد که گذران زندگی کنند.. اهالی ساری قمیش یه طافه بزرگ و جنگجو بودن که در جنگ چالدران به کمک شاه اسماعیل در جنگ سلطان سلیم رفتن و به شهادت رسیدند…

  2. با سلام روستای ساری قمیش یکی از روستاهای خوب شهرستان میانه است مردم این روستا هرسال ۸۰۰ تن سیب برداشت میکنند و واقعا مردم زحمت کشی هستند روستای ساری قمیش جاهای سرسبزی دارد و خیلی آباد است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *