14.98Mianeh

سه شنبه, ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

دنبال کردن ما

دنبال کردن ما

روستای چناق بولاغ (چاناق بولاق)

روستای چناق بولاغ (چاناق بولاق) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بروانان شرقی بخش ترکمانچای شهرستان میانه واقع شده‌است.

بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۵۶ نفر و تعداد خانوار آن، ۲۱ خانوار است.

 

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

چاناق بولاق (Çanaq bulaq)

چاناق بولاق اسم روستایی در بخش ترکمنچای، دهستان بروانان شرقی شهرستان میانه می‌باشد که در گویش محاوره‌ای محلی بصورت چاناخ بولاخ تلفظ می‌گردد.

«چاناق بولاق» اسمی مرکب می‌باشد که از واژه‌های «چاناق» و «بولاق» تشکیل شده است. چناق واژه‌ای قدیمی است که در زبان ترکی اوغوزی (آذربایجانی) به معنی کاسه می‌باشد. شاعر شیرین زبان میانه‌ای، محمد باقر خلخالی (متولد و مدفون در روستای قارابولاق کاغذکنان) واژه‌ی چاناق (چناق) بمعنی کاسه را در شعر طنزی در کتاب ثعلبیه (تولکی ناغیلی) چنین آورده است؛

«نه خوش زاددیر عزیز ائتمک قوناقی                   قاباقینا قویاسان قئیقاناقی

      آچاسان خدمتینده آغ لاواشى                      چناقه دولدیراسان یارما آشی»

ترجمه؛ چه چیز خوبیست، گرامی داشتن مهمان، خاگینه در جلویش بگذاری و در خدمتش لواش سفید بگسترانی و آش بلغور را در کاسه پر کنی.

بولاق هم در زبان ترکی آذربایجانی به معنی چشمه می‌باشد.

بنابراین چاناق بولاق به معنی چشمه کاسه‌ای شکل می‌باشد.

برای واژه‌ی چشمه‌ی فارسی در زبان ترکی آذربایجانی دو معادل وجود دارد بولاق و گوزه. کلمات چشمه و گؤزه ارتباط معنایی و لغوی با چشم (گؤز) دارد چرا که هم چشم و هم چشمه (و گؤزه) محل تولید آب و رطوبت می‌باشند و از لحاظ اهمیت نیز چشمه، چشم طبیعت بشمار می‌رود.

روستای چناق بولاغ (چاناق بولاق)

برای مشاهده تصویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

حتماً ببینید:  روستای خواجه غیاث (خوجا قیاس)

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای‌ چناق بلاغ میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *