دنبال کردن ما

روستای گورجق (گورجاق)

روستای گورجق (گورجاق) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان شمالی، واقع در بخش کاغذکنان شهرستان میانه و در فاصله ۷۵ کیلومتری از شهر میانه قرار دارد.

بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۱۱۱ نفر و تعداد خانوار آن، ۵۸ خانوار است.

روستای گورجق (گورجاق)

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

گوْرجاق (Gorcaq)

گورجاق اسم روستایی واقع در بخش کاغذکنان، دهستان کاغذکنان شمالی شهرستان میانه می‌باشد که به صورت فورجق و گورجق به فارسی نوشته می‌شود.

اهالی بومی در گویش محاوره‌ای، اسم روستا را گورجا تلفظ می‌کنند.

گورجاق اسمی است که از واژه‌ی «گوْر» به اضافه‌ی پسوند «جاق» ساخته شده است. گوْر شکل فونتیکی دیگر قور می‌باشد. قور در زبان ترکی آذربایجانی به معنی «آتش، جرقه، شراره» می‌باشد.

واژه‌ی قوْرخانا که به معنی اسلحه خانه و زرادخانه می‌باشد و به صورت قورخانه وارد فارسی شده است از همین ریشه می‌باشد. با تبدیل حرف «ق» به حرف «خ» (مثل تبدیل قان به خان و تبدیل قادین به خاتین) واژه‌ی خور ایجاد می‌شود که به صورت خور و به معنی خورشید بکار می‌رود.

واژه‌ی خوراسان (خراسان) از همین ریشه ساخته شده و به معنی مانند خورشید می‌باشد، مثل آیسان که به معنی مانند ماه می‌باشد.

«جاق» از پسوندهای اسم ساز در زبان ترکی آذربایجانی می‌باشند. که اسم مکان و اسم آلت می‌سازد، مثل سانجاق، قویوجاق.

بنابراین از نظر لغوی آبادی گورجاق به معنی روستای جایگاه آتش، خواهد بود.

روستای گورجق (گورجاق)

برای مشاهده تصاویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای گورجاق میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

4 دیدگاه به “روستای گورجق (گورجاق)

  1. روستای گورجق یک روستای بسیار زیبا در شهرستان میانه است که پنج چشمه دارد به اسم های بزی .باش بزی.شبدین.ساری بلاغ. اولو بلاغ.
    یک معدن خاک سفید داره که کامیون و ماشین سنگین این روستا آمده و خاک این معدن را به اصفهان و یزد و شهرهای دیگر برای کاشی سازی سرامیک سازی و موزاییک سازی میبرند که هیچ پولی بابت بردن این خاک به مردمان روستا نمیدن و به صورت رایگان می برند
    خاک این روستا خیلی ارزشمنده ولی اونو می‌برند و به مردم این روستا هیچ پولی نمیدن

  2. روستای گورجق که قبلا با نام گورگنج شناخته می شده است از توابع خلخال و مربوط به اردبیل بوده است که بعدها در تقسیمات شهری جز ملحقات میانه محسوب شده است. دلیل این نام گذاری به علت وجود گنجهای متعددی بوده که در دل زمین مدفون بوده و به مرور زمان به دست تاراج رفته است.نام فعلی همان گورجق است و نام دیگری ندارد.این روستا دارای معدن گچ بوده و در حال حاضر در حال بهره برداری از آن هستند.طبیعت زیبا و بکر و تعدد باغات میوه و زمینهای زراعی این روستا را بسیار زیبا جلوه میدهد.زنبورداری نیز در این روستا رونق دارد .کشت گندم و نخود و عدس نیز در زمینهای این روستا کشت می شود. وجود درختان متعدد زالزالک و گل نسترن و زرشک در فصل بهار زیبایی طبیعت این روستا را دوچندان می کند.جانوران وحشی مثل گرگ و گراز و پرندگانی مثل باز و شاهین و جغد و دارکوب و کبک از حیوانات این منطقه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *