23.58Mianeh

پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

دنبال کردن ما

دنبال کردن ما

روستای یالقوز آغاج

روستای یالقوز آغاج یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بروانان غربی بخش ترکمنچای شهرستان میانه واقع شده است.

بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۴۳۲ نفر و تعداد خانوار آن، ۱۵۹ خانوار است.

روستای یالقوز آغاج

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

یالقوز آغاج (Yalquz ağac)

یالقوز آغاج اسم روستایی در بخش ترکمن چای، دهستان بروانان غربی شهرستان میانه می‌باشد.

«یالقوز آغاج» اسمی مرکب می‌باشد که از واژه‌های «یالقوز» و «آغاج» تشکیل شده است.

یالقوز در زبان ترکی آذربایجانی به معنی «تنها و مجرد» می‌باشد. آغاج در زبان ترکی به معنی درخت می‌باشد بنابراین مفهوم لغوی اسم آبادی، روستای درخت تنها (تک درخت) خواهد بود. در منطقه ی شهرستان میانه و در سایر نقاط آذربایجان اسامی دیگری هم وجود دارند که به آغاج (درخت) منسوب شده‌اند مثل روستای قره آغاج (به معنی درخت بزرگ) در بخش مرکزی دهستان اوچ تپه‌ی شرقی و شهرستان قره آغاج، یکی از شهرستان‌های آذربایجان شرقی.

نامگذاری محل‌های زندگی و روستاها به نام درخت، نشان دهنده ی جایگاه بالای درخت در اندیشه اقوام ساکن در آذربایجان بوده است. در تفکرات نیاکان ما درخت سمبل آفرینش الهه‌ی زمین بوده و بصورت موجودی مقدس مورد احترام مردم بوده است بطوریکه برای برآورده شدن حاجات به درختان مقدس نذر و نیاز می‌کرده‌اند.

هر چند با تکامل اندیشه های فلسفی رابطه ی انسان با طبیعت دگرگون شده است و جنبه تقدس درخت به مفید بودن درخت تنزل پیدا کرده، ولی هنوز هم رگه‌های تفکرات باستانی بصورت سمبلیک و در قالب اعتقادات جدید مشاهده می‌شود. به عنوان مثال در روستای گویر چینلیک در بخش مرکزی شهرستان میانه درختان کهنسالی وجود دارد، که مردم روستاهای اطراف به شکرانه‌ی برآورده شدن حاجات خود در پای آن درختان قربانی می‌کردند و به شاخه‌های آن نوارهای پارچه‌ای رنگارنگ می‌بستند.

روستای یالقوز آغاج

برای مشاهده تصاویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

تصاویر ارسالی از آقای محمدرضا سلطانی

نقشه روستای یالقوز آغاج

حتماً ببینید:  روستای نوروز آباد (نوروز آوا)

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای یالقوز آغاج میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *