5.52Mianeh

سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

دنبال کردن ما

دنبال کردن ما

روستای ینگجه (یئنگیجه)

روستای ینگجه (یئنگیجه) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بروانان غربی، واقع در بخش ترکمنچای شهرستان میانه و در فاصله ۶۵ کیلومتری از شهر‌ میانه قرار دارد.

براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۲۰۸ نفر و تعداد خانوار آن، ۸۵ خانوار است.

روستای ینگجه به واسطهٔ موقعیت جغرافیایی دارای آب و هوایی سرد و کوهستانی است که در تابستان معتدل و در زمستان‌ها بسیار سرد است. زبان امروزی ساکنان این روستا، ترکی آذربایجانی می‌باشد.

اراضی روستا دارای خاکی بسیارمرغوب و حاصلخیز با قابلیت کشت انواع محصولات کشاورزی بوده و به همین سبب شغل اغلب اهالی کشاورزی و دامداری می‌باشد و بیشتر اراضی این روستا زیر کشت محصولات کشاورزی واقع گردیده است که سبب مهاجرت معکوس شهر به روستا شده وباعث ساخت و ساز اصولی روستا گردیده است.

عمده محصولات کشاورزی این روستا: گندم، جو و انواع گیاهان علوفه‌ای است و همچنین باغات پربار سیب و گردو زبانزد خاص وعام است.

روستا دارای مدرسه ابتدایی وراهنمایی می‌باشد که توسط اهالی روستا و افراد تحصیل کرده بومی اداره می‌شود.

منبع نوشته: ویکی پدیا

 

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

یئنگیجه (Yengicə)

اسم دو روستا از توابع شهرستان میانه یئنگیجه می‌باشد، ولی در بخش ترکمن چای، دهستان بروانان غربی و دومی در بخش مرکزی، دهستان گرمه‌ی جنوبی می‌باشد. همچنین یئنگجه‌ی دلی قانلی اسم روستایی در بخش کندوان دهستان گرمه‌ی شمالی می‌باشد.

واژه‌ی ینگیجه در زبان محاوره‌ای بصورت یئینجه تلفظ می‌گردد.

«یئنگیجه» اسمی است که از واژه‌ی «یئنگی» به اضافه‌ی پسوند «جه» ساخته شده است.

«یئنگی» در زبان ترکی به معنای «نون جدید و تازه» می‌باشد.

«جَه» در زبان ترکی آذربایجانی پسوندی است که درجه ی صفت را کم یا زیاد می‌کند، مثل یکه جه، کور په جه. اسم مرکب یتنگی ایل به معنی سال جدید از همین واژه ساخته شده است.

بنابراین مفهوم لغوی اسم آبادی، روستای جدید خواهد بود.

در صورتی که اسم آبادی را ساخته شده از واژه‌ی یئنگج و پسوند «ه» (مأخوذ از زبان فارسی که هنگام اضافه شدن به اسم یا صفت، اسم مکان می‌سازد) در نظر بگیریم یئنگج در زبان ترکی به معنی «خرچنگ و سرطان»، همچنین به معنی «برج سرطان و ماه تیر» نیز می‌باشد.

در تفکرات اساطیری قدیم بئنگج (خرچنگ یا تیر) جایگاه خاصی داشته است و به این خاطر در تعدادی از نام‌های جغرافیائی قدیم از این واژه استفاده شده است همچنین در تقویم نجومی قدیمی اسم یکی از ماه‌ها، برج سرطان بوده است و امروزه هم ماه تیر یکی از ماههای تقویم شمسی می‌باشد همچنین اسم بیماری کشنده و غیر قابل علاج ناشی از تقسیم غیر قابل کنترل سلول‌ها در بدن را نیز مرض سرطان یا خرچنگ یا یئیجه می‌گویند چرا که مانند تیر زهراگینی است که رهایی از آن ممکن نیست. اسم روستای تیر آباد و رود تیرچایی نیز می‌تواند از همین مفهوم گرفته شده باشد.

روستای ینگجه (یئنگیجه)

برای مشاهده تصویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

تصویر از آقای سعید شاهی برگرفته از پیج: @miyaneh.images

نقشه روستای ینگجه

حتماً ببینید:  روستای قره حاجیلو کاغذکنان (قاراحاجیلی)

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای یئنگیجه میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *