17.31Mianeh

سه شنبه, ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

دنبال کردن ما

دنبال کردن ما

عکاسی از غذا با موبایل

عکاسی از غذا با موبایل – «غذا برای زندگی حیاتی است، پس آن را خوب درست کنید». به نظر می‌رسد این روزها این جمله‌ی «ساموئل تروت کتی» (Samuel Truett Cathy)، بنیان‌گذار یکی از بزرگ‌ترین رستوران‌های آمریکا، باید اندکی تغییر کند.

عکاسی از غذا با موبایلشاید اگر او هنوز زنده بود این جمله را این‌گونه بازگو می‌کرد: «غذا برای زندگی حیاتی است، پس از آن خوب عکس بگیرید». حال که تعداد عکس‌های هشتگ instafood در اینستاگرام از میلیون‌ها فریم هم عبور کرده است می‌توانید مطمئن باشید که عکاسی از غذا با موبایل فقط یک مد زودگذر نیست.

دنیای امروز بر محور دیده شدن و به نمایش درآوردن می‌گردد. خیلی‌ها تا از غذایشان عکس نگیرند آن را نمی‌خورند، و چه‌بهتر که این عکس را با دیگران به اشتراک هم بگذارند! در این مقاله قصد داریم نکاتی را در مورد عکاسی معاصر از غذا با شما در میان بگذاریم.
با مدرسه آموزش عکاسی با موبایل دیجی‌کالا مگ همراه باشید تا بار بعدی که یک بشقاب غذای عالی جلوی‌تان بود، دقیقا بدانید که برای عکس گرفتن از آن چه‌کاری باید بکنید.

حتماً ببینید:  آموزش عکاسی ماکرو با موبایل

عکاسی از غذا با موبایل

  • نمایش تک نفره

بیایید با حقیقت روبرو شویم؛ کمتر کسی حاضر است تنها برای عکس گرفتن از غذایی که پخته یا چیزی که قصد دارد بخورد، یک طراح صحنه یا عکاس حرفه‌ای استخدام کند یا تجهیزات نورپردازی گران‌قیمت بخرد. مگر این‌که یک سرآشپز مشهور یا صاحب یک رستوران باشد.

بیشتر احتمال دارد شما در یک رستوران شیک برای صرف کردن یک وعده شام رمانتیک نشسته باشید، یک میز صبحانه‌ی کامل برای صبح روز تعطیلی چیده باشید یا حتی فقط در راه بازگشت به منزل یک ساندویچ خریده باشید. خوشبختانه برای عکاسی در این شرایط یک دوربین کاملا مناسب همراه شماست؛ همان دوربینی که احتمالا آن را در جیب شلوار یا کیفتان نگه می‌دارید.

عکاسی از غذا با موبایل

در چنین شرایطی خودتان هستید که غذا را شکل می‌دهید، خودتان آن را نورپردازی می‌کنید و خودتان هم از آن عکس خواهید گرفت. اما نگرانی به خودتان راه ندهید، با رعایت چند نکته‌ی ساده قطعا در تمام این موارد استاد خواهید شد.

حتماً ببینید:  آموزش عمق میدان در عکاسی / مقدماتی (۳)
  • شکل دادن به غذا

یک شیوه‌ی یکتا برای شکل دادن به غذاها وجود ندارد. این موضوع به عوامل مختلفی مرتبط است. برای نام بردن برخی از این عوامل می‌توانیم به رنگ‌های موجود در غذا، بافت، مواد اولیه و بشقاب یا ظرفی که غذا در آن سرو می‌شود اشاره کنیم.

علاوه بر این احتمالا شما تمایل دارید تا سبک خاص خود را در عکاسی از غذا داشته باشید. این سبک شخصی می‌تواند زاویه‌ی خاصی باشد که به نظر شما جذاب می‌رسد، اشیا یا ابزارهای خاصی باشد که در تمام عکس‌هایتان حضور دارند، نوعی خاصی از بشقاب، سطحی با بافت ویژه یا ترکیبی از همه‌ی این موارد باشد.

آموزش عکاسی از غذا با موبایل

فراموش نکنید که حتی بی‌سبکی هم خود می‌تواند نوعی از سبک باشد. بنابراین تلاش نکنید بشقاب غذا را به چیزی تبدیل کنید که نیست، یا از اضافات بیهوده‌ای استفاده نکنید که چشم بیننده را به‌جای تمرکز روی غذا به خود مشغول می‌کنند. در عکاسی ثبات داشته باشید و هیچ‌گاه یک اولویت را از یاد نبرید: باید سوژه‌ی اصلی یعنی غذا را وسوسه‌برانگیز و جذاب تصویر کنید، هرچه باشد کل تلاش شما نمایش غذا است.

حتماً ببینید:  عکس های شگفت‌انگیز با موبایل بگیرید!
  • نورپردازی

میزی در یک گوشه‌ی تاریک، ساکت و رمانتیک معمولا چیزی است که همگان در رستوران دنبال آن هستند. ولی برای یک عکاس غذا این میز بدترین انتخاب ممکن است. بهترین میز برای کسی که به عکاسی از غذا علاقه دارد میزی است که از همه به منبع نور نزدیک‌تر باشد.

در طول روز به دنبال میزی باشید که نزدیک پنجره است و در شب میزی را انتخاب کنید که درست زیر چراغ (ترجیحا با نور ملایم) قرار داشته باشد.

اگر علی‌رغم تلاشی که کردید همچنان میزی با نور کم گیرتان آمد سعی کنید با تغییر زاویه یا جابجا کردن ظرف غذا به بیشترین نور ممکن برسید. خوشبختانه توان دوربین گوشی‌های امروزی برای عکاسی در نور کم از همیشه بهتر شده است.

عکس از غذا

هر کاری که می‌کنید بکنید ولی هرگز از فلش استفاده نکنید. منابع نور طبیعی همیشه بهتر از نور سفید و مصنوعی فلش هستند. منابع نور مصنوعی و به‌ویژه آن‌هایی که جهت مستقیم و خطی دارند، سایه‌ها و بافت‌ها را به شکلی اغراق‌آمیز تشدید می‌کنند، شکل و رنگ غذا را به هم می‌ریزند و درخشش‌های ناخواسته‌ای را در عکس به وجود می‌آورند.

فراموش نکنید که می‌توانید روشنایی عکس را در مراحل ویرایش بالا ببرید و از ابزارهایی مانند Clarity برای تصحیح تصاویر تاریک استفاده کنید. در مقابل تصحیح کردن مناطقی که در اثر نور زیاد سوخته‌اند بسیار دشوار خواهد بود.

حتماً ببینید:  عکاسی با موبایل و ۳ نکته مهم درباره آن
    • عکاسی از غذا با ترکیب‌بندی مناسب

عکس‌هایی که ترکیب‌بندی خوبی داشته باشند بلافاصله نظر را به خود جلب می‌کنند. البته عکس‌هایی هم که به شکل بدی ترکیب‌بندی شده باشند همانند انگشتی که ورم کرده باشد با ظاهر ناخوشایندشان خودنمایی می‌کنند.

اشیا را در عکس به شکلی مرتب کنید که باعث شود چشم‌گیر به نظر برسند. در عکاسی از غذا هم لازم است از اصول اساسی ترکیب‌بندی پیروی کنید.

عکاسی از غذا با موبایل

توجه داشته باشید که قرار دادن یک سوژه‌ی منفرد در مرکز تصویر احتمالا بهترین روش برای سر بردن حوصله‌ی بیننده است. قانون یک‌سوم را همیشه با یاد داشته باشید تا جایی که برای رعایت آن دیگر نیازی به یادآوری نباشد. تقریبا تمام گوشی‌های هوشمند امروزی قابلیت نمایش جدول ۹ بخشی قانونی یک‌سوم را دارند.

بهتر است سبد مرغ‌های سوخاری یا برش گرم پای سیب را روی یکی از ۴ محل تقاطع خطوط این جدول قرار دهید. این ۴ نقطه محل‌هایی را نشان می‌دهند که چشم انسان به‌طور طبیعی هنگام نگاه کردن به یک تصویر به سمت آن‌ها کشیده می‌شود.

حتماً ببینید:  عکاسی با موبایل و اشتباهات رایج در آن + راه حل
  • فوکوس را حفظ کنید

فوکوس دیگر عنصر اساسی عکسی با ترکیب‌بندی خوب است. با استفاده از ابزارهایی نظیر Tilt-Shift، که در بسیاری از اپلیکیشن‌های ویرایش عکس از جمله Snapseed وجود دارد، می‌توانید از تاثیری شبیه عمق میدان برای هدایت چشم بیننده به مهم‌ترین بخش تصویر استفاده کنید.

عکاسی از غذا

تصور کنید گارسون همین الان یک ساندویچ چیزبرگر با رویه‌ای از پیاز سرخ‌شده را به شما تحویل داده است. این ساندویچ سوژه‌ی اصلی شماست. البته به‌احتمال‌زیاد در کنار آن یک بشقاب کوچک سیب‌زمینی سرخ‌کرده هم سفارش داده‌اید. بهتر است رنگ زرد آشنای سیب‌زمینی سرخ‌کرده را در عکسی که از ساندویچ چیزبرگر می‌گیرید حفظ کنید ولی به شکلی هوشمندانه آن را به پس‌زمینه‌ی تصویر انتقال دهید.

عکس غذا

فراموش نکنید که محدوده‌ی قرارگیری سیب‌زمینی‌ها را هنگام ویرایش عکس از فوکوس کامل خارج کنید. مطمئن باشید مردم هنوز هم می‌توانند تشخیص دهند که آن چیزهای زرد محوشده‌، سیب‌زمینی سرخ‌شده هستند که در پشت ساندویچ همبرگر شفاف قرار دارند. با این روش بدون این‌که از ارزش سوژه‌ی اصلی کم را کرده باشید توانسته‌اید با افزودن یک عنصر جدید جذابیت بیشتری را به عکس اضافه کنید.

حتماً ببینید:  آموزش نوردهی ، ISO، دریچه دیافراگم و سرعت شاتر / مقدماتی (۲)
  • کادربندی و زاویه

کادربندی هنگام عکاسی از غذا اهمیت فوق‌العاده بالایی دارد و استفاده از زاویه‌ی مناسب یکی از عوامل بسیار مؤثر در آن است. دو زاویه‌ی بسیار رایج برای عکاسی از غذا وجود دارد که اغلب عکاسان غذا از آن‌ها استفاده می‌کنند: زاویه‌ی ۴۵ درجه که معادل زاویه‌ی دید فردی است که پشت میز نشسته و به غذا می‌نگرد، و زاویه‌ی ۹۰ درجه یا عکاسی درست از بالای غذا به‌صورت عمودی.

عکس گرفتن از غذا

قاعده‌ی کلی هنگام عکاسی کردن از چند ظرف غذا یا غذاهای تختی مانند پیتزا، کلوچه، املت یا سوپ‌ها این است که دوربین را درست بالای میز با زاویه‌ی دید عمود بر آن بگیریم.

برای رسیدن به تاثیر بیشتر، سوژه‌های اصلی را با تقاطع‌های گرید قانون یک‌سوم منطبق کنید. هنگامی‌که تنها از یک ظرف غذا عکاسی می‌کنید بهتر است زاویه‌ی ۴۵ درجه را به کار ببرید. از این‌که بخشی از سوژه بیرون از کادر عکس قرار بگیرد هراسی نداشته باشید.

عکس غذا

در مورد عکاسی از غذا معمولا نمای نزدیک بهتر جواب می‌دهد. ترکیب کردن کادربندی و زاویه‌ی خوب با یک ترکیب‌بندی دقیق و سنجیده و اندکی کار روی نقطه‌ی فوکوس قطعا عکسی خلق خواهد کرد که جزو محبوب‌ترین عکس‌های هشتگ instafood قرار می‌گیرد.

حتماً ببینید:  دوربین عکاسی قدیمی و تهیه عکس‌های خوب با آن
  • با غذا بازی کنید

حال که جنبه‌های تکنیکی عکاسی از غذا را یاد گرفتید نوبت آن رسیده که خلاق باشید. حتما شما هم جمله‌ی «با غذا بازی نکن» مادرتان را به یاد دارید. حال می‌توانید آن را فراموش و بازی کردن با غذایتان را آغاز کنید!

عکاسی از غذا با موبایل

در واقع اگر قصد دارید در میان خیل عکاسانی که در اینستاگرام از غذا عکاسی می‌کنند دیده شوید باید با غذایتان بازی کنید. عکس شما باید روایتی داشته باشد. داستان‌گویی با غذا کار ساده‌ای است. کافی است به شیوه‌ای که مادران ژاپنی برای تهیه‌ی «بنتو» (Bento) به کار می‌برند دقت کنید.

بنتو نام جعبه‌ی غذای تزیین‌شده‌ای است که ژاپنی‌ها برای کودکانشان درست می‌کنند. برنج و سبزی‌ها به شکل پاندا قرار داده می‌شوند، از هات‌داگ‌ها اختاپوس ساخته می‌شود و هویج‌ها نقش گل‌ها را بازی می‌کنند. بدین ترتیب هر جعبه‌ی غذا زندگی و دنیای خاص خود را می‌یابد.

عکاسی از غذای رستوران

بنابراین تلاش کنید هنگام چیدن غذا برای عکاسی خلاق باشید. حتی اگر به نظر بازیگوشی بیاید. حلقه‌های فلفل دلمه‌ای را به ابر تبدیل کنید، از جوانه‌ها چمن بسازید و برش‌های هندوانه را به شکل شعاع‌های خورشید در بیاورید. این روش نه‌تنها راهی برای افزایش جذابیت عکس است بلکه شیوه‌ای تضمینی برای ترغیب کردن کودکان به خوردن غذای سالم محسوب می‌شود.

حتماً ببینید:  ایزو و تاثیر آن در کیفیت و حساسیت عکس / مقدماتی (۵)
  • سریع عکاسی کنید

همانند همیشه، زمان‌بندی در عکاسی امری حیاتی است. بهتر است به‌محض این‌که غذا به میز شما رسید یا آن را از فر خارج کردید عکاسی کنید. در غیر این صورت ممکن است نه‌تنها عکس خوبی گیرتان نیاید بلکه در نهایت مجبور باشید خوردن یک غذای سرد را تحمل کنید.

عکاسی از غذا با موبایل

نکته‌ی دیگر این‌که بهتر است پیش از اقدام به گرفتن عکس از سیاست رستورانی که در آن هستید در قبال عکاسی از غذا پرس‌وجو کنید. برخی از رستوران‌ها به دلایلی نامعلوم عکس گرفتن از غذایشان را به‌کلی ممنوع می‌کنند. در مقابل برخی رستوران‌های دیگر به گرمی از این کار استقبال می‌کنند یا حتی برای عاشقان عکاسی از غذا خدمات ویژه‌ای در نظر می‌گیرند.

حتماً ببینید:  دوربین عکاسی را درست در دست بگیریم
  • ویرایش عکس را به بعد موکول کنید

ما متوجه هستیم که شما دوست دارید فالوئرهایتان غذایی را که قصد دارید بخورید هر چه سریع‌تر ببینند؛ آن‌هم پس از این‌که با یک ویرایش خوب عکس آن را به بهترین حالت ممکن رسانده باشید. با این‌حال بهتر است چنین فردی نباشید.

نگه‌داشتن گوشی موبایل در حالت‌های عجیب‌وغریب درحالی‌که غذا دارد سرد می‌شود یا سکوت کردن کامل به این دلیل که سرتان حسابی با امتحان کردن فیلترهای مختلف گرم است، یقینا جزو بهترین روش‌ها برای آزار دادن کسانی محسوب می‌شود که قصد دارند با شما غذا بخورند.

بهتر است زمانی دیگری را به این کار اختصاص دهید تا بتوانید در آرامش کامل و با هر ریتمی که دوست دارید عکس‌هایتان را ویرایش کنید. یک ویرایش عالی یا کلاژی از عکس‌هایی که با دقت از یک وعده غذا انتخاب شده‌اند ممکن است چیزی را که ممکن بود به تصویری عادی تبدیل شود به یک عکس بی‌نقص تبدیل کند.

عکاسی از کافی شاپ

مهم‌تر از همه، غذا خوردن را فراموش نکنید! از غذا خوردن لذت ببرید و این حقیقت را به یاد داشته باشید که عکاسی از غذا تنها برای این است که تجربه‌ی لذت‌بخش شما را از خوردن یک غذای خوش‌مزه بیشتر کند.

عکاسی از غذا باعث خواهد شد به رنگ‌ها و بافت‌هایی توجه کنید که قبلا آن‌ها را نمی‌دیدید. با عکاسی از غذا به اجتماعی از عاشقان غذا و عکس وارد خواهید شد و یاد خواهید گرفت که چگونه خاطرات مراسم مختلف یا موفقیت‌های شخصی خود در آشپزی را با سبک شخصی خودتان ثبت و حفظ کنید.

تنها به یاد داشته باشید با توجه به جملات ساموئل تروت کتی که در ابتدا گفتیم، اگر می‌خواهید از غذایتان عکس بگیرید، بهتر است کاری کنید که زیبا دیده شود. نوش جان!

منبع نوشته: محسن چینه‌کش – دیجی کالا

حتماً ببینید:  آموزش عکاسی پرتره با گوشی موبایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *