25.27Mianeh

جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دنبال کردن ما

دنبال کردن ما

پل شهر چای (۲۳ پل) میانه

پل شهر چای میانه

پل شهر چای (۲۳ پل) میانه، پلی زیبا در ۵ کیلومتری جنوب شهر میانه و در مسیر میانه به راه آهن بر روی رودخانه شهر چای قرار گرفته است. این پل طولانی‌ترین پل استان آذربایجان شرقی است.

پل شهر چای با طول ۲۶۰ متر، طولانی ترین پل آذربایجان شرقی است. این پل دارای ۲۳ دهانه یا چشمه میباشد که عرض چشمه‌ها مساوی است. ضخامت پایه‌های پل سه متر است. منافذ بیضی شکل که کار تهویه هوای داخل پل را بر عهده دارند، حالتی دژگونه به پل شهرچای داده‌اند و دریچه‌هایی که از بالا به دورن پل راه دارند این حالت را قوت بخشیده‌اند.

پل شهرچای دارای ۲۱ پایه از سنگ های سفید است که به صورت مکعبی تراش خورده اند، بر روی پایه ها هم آب برهای مثلثی شکلی بنا شده‌اند که در هر دو سوی پل هم شکل‌اند. در طرفین ورودی‌های گذرگاه پل در گذشته میل‌هائی با ارتفاع ۵/۱ متر و سرستون‌های چهار گوش مطبق تعبیه شده بود که عابران را به تنها راه مطمئن معبر هدایت می‌کرده است.

سبک و سیاق معماری و مصالح بکار رفته در آن دقیقا همان چیزی است در سی و سه پل اصفهان مشهود است با یک تفاوت که این پل شکل ساده‌تری به خود دارد و بر روی رود قرانقو (شهر چای) هم چون نگینی ارزشمند تداعی کننده‌ی تاریخ درخشان معماری شهرستان میانه است.

حتماً ببینید:  روستای نقلان (بولانلیق)

جان پناه‌های پل را به ارتفاع هفتاد سانتی‌متر با گچ و آجر ساخته‌اند. مصالح غالب در بنا آجر است و فقط در پایه ها سنگ سفید به صورت مکعب تراش‌دار بکار رفته و در طاق مسطح دو چشمه نیز از بتون مسلح استفاده شده است.

آخرین تعمیر پل بنا به کتیبه منصوب بر پیشانی یکی از طاق‌ها، در دوره ولایتعهدی عباس میرزا در آذربایجان انجام گرفته است.

۲۳ پل که در سالیان متوالی به دفعات مورد تعمیر و مرمت قرار گرفته است، گفته می شود قدمت آن به دوران صفوی بر می‌گردد اما تاریخ ساخت پل به درستی روشن نیست.

منبع نوشته: تریپ یار

 

پل شهر چای (۲۳ پل) میانه

تصویر ارسالی از آقای امیر طاهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *