23.58Mianeh

پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

دنبال کردن ما

دنبال کردن ما

مسجد سنگی ترک

مسجد سنگی ترک

مسجد سنگی ترک که با نام مسجد جامع روستای ترک بالا در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، یکی از مساجد تاریخی استان آذربایجان شرقی است که در شهر تَرْک (TƏRK) از توابع شهرستان میانه قرار گرفته‌است.
این مسجد در ۲۹ کیلومتری شهر میانه واقع شده و تمام قسمت‌های آن از سنگ تشکیل یافته‌است. مسجد جامع ترک مربوط به اواخر دوره ایلخانی است و در داخل شهر ترک واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۸ مرداد ۱۳۴۸ با شمارهٔ ثبت ۸۶۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

حتماً ببینید:  قلعه نجفقلی خان

پیشینه

تاریخ بنای مسجد سنگی ترک مشخص نبوده و هیچ کتیبه‌ای نیز در این رابطه یافت نشده‌است؛ البته برخی بنای آن را به زمان حیات حسن بن علی، برخی دیگر به سدهٔ ششم هجری و برخی نیز به سدهٔ هشتم هجری و دوران حکومت سلطان محمد خدابنده مربوط می‌دانند.
اما نائبی با استناد به نوشته شیخ صفی الدین اردبیلی در قرن هفتم، قدمت ایلخانی را برای این مسجد رد کرده و قدمت قرن اول هجری را تایید می‌کند.

کتیبه‌ها و کنده‌کاری‌های این مسجد سنگی به خط نستعلیق مزین شده و ستون‌های این مسجد از سنگ‌های سرخ‌رنگ ساخته شده‌است. مسجد سنگی ترک از ۱۰ بخش تشکیل شده که ساختمان آن از سنگ و شبستان‌های آن از آجر بنا شده‌است. آرامگاه بانی این مسجد نیز در بخش جنوب غربی آن قرار گرفته‌است.

منبع نوشته: ویکی پدیا

مسجد سنگی ترک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *