دنبال کردن ما

آرامگاه محمدباقر خلخالی

آرامگاه محمدباقر خلخالی کاغذکنان

آرامگاه محمدباقر خلخالی در روستای قره بلاغ واقع شده است. محدباقر خلخالی (متولد ۱۸۲۹ کاغذکنان – درگذشت ۱۳۱۶ ه‌‌ ـ‌ ق / ۱۲۷۷ ه‌‌ ـ‌ ش کاغذکنان) از شاعران و دانشمندان آذربایجانی قرن چهاردهم هجری قمری بود.

زندگینامه

محمدباقر خلخالی در ۱۸۲۹ میلادی در روستای قره‌بلاغ (کاغذکنان) شهرستان میانه (بخش کاغذکنان در آن زمان بخشی از شهرستان خلخال محسوب می‌شد) متولد شد و در ۱۳۱۶ هجری قمری از دنیا رفت.
او شاعری دانا و بدیهه گویی حاضر جواب و استاد بود. وی اشعارش را به دو زبان فارسی و ترکی آذربایجانی می‌نوشت. وی تحصیلات خود را در خانه با استاد آخوند مولا حیدر که پدرش بود شروع کرد، بعدها برای ادامه تحصیل به زنجان و قزوین رفت.

روش‌های تربیتی متفاوت

میرزا محمدباقر برای پیاده کردن افکار خود، مردم را به دو دسته تقسیم کرده بود: مردم عام و مردم خاص. مردم عام را بوسیله شمشیر برنده‌ای بنام طنز آگاهی می‌داد و مردم خاص را با کمک مدرسه علمیه‌ای که خود آنرا بنا نهاده بود و شاگردان بزرگی در آنجا تربیت نمود، هدایت می‌کرد.
تربیت شاگردان دینی:
این روحانی منتقد و متفکر، در کنار انتقاد از دربار و دربار مسلکان، از اشاعه دین اسلام غافل نمی‌ماند و مدرسه‌ای بنام دارالعلم در زادگاهش تأسیس می‌کند که محل رجوع خیل مشتاقان او از خلخال، میانه و زنجان بود. او شاگردان زیادی تربیت نمود که هر کدام نوری در منطقه‌شان بودند که ملافاضل کاغذکنانی از جمله آنهاست. ۲۰ تا ۲۵ طلبه بوسیله او مسلط به زبان عربی و فارسی شدند.

آثار

از آثار وی می‌توان مثنوی به زبان ترکی آذری به نام ثعلبیه را نام برد که بارها در تبریز و استانبول به چاپ رسیده است مثنوی ثعلبیه به شکل نظم و داستان است که در آن اصول زندگی اخلاق اجتماعی توضیح داده شده است. قباد طوفانی این کتاب را در سال ۱۳۳۹ هجری قمری، ۱۲۹۹هجری شمسی به زبان فارسی ترجمه کرد.

  • نمونه‌ای از اشعار ثعلبیه:
بلی جان عزیزیم اولما مدهوش اؤلوم هنگامه‌سین ائتمه فراموش
سیغیشماز بیر مقاله ظلمت و نور قوجاقلا شماز لارهر گردیو ایله حور
اؤرک‌بیر یاربیر دیر اولما گمراه که بیر تخت اوسته اگلشمز ایکی شاه

شعر:

شعری به زبان فارسی:

ای سوار اسب عزت جام عیشت نوش باد در بساط گربهٔ قهرت عدو چون موش باد
دشمنانت همچو زردک دایماً گردد نگون دوستانت همچو سنجد رخت قرمزپوش باد

 

شعری به زبان ترکی آذربایجانی:

ساقیا وئرمه جام مست اولدوم مست خمخانه الست اولدوم
یار آپاردی منی عزیز ائتدی گرچه اغیار ایچینده پست اولدوم

منبع نوشته: ویکی پدیا

 

آرامگاه محمدباقر خلخالی

3 دیدگاه به “آرامگاه محمدباقر خلخالی

  1. باسلام و تشکر از عکسهای زیبا و حرفه ای آقای احمدی.
    طراح این بنا آقای مهندس میرمحمود چابک (پایه یک طراحی معماری) هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *