دنبال کردن ما

از شکار تا نگار / همراه با استاد محبوب نوری

صنایع دستی

از شکار تا نگار / همراه با استاد محبوب نوری | صنایع دستی هر ملتی بیانگر حالات روانی، روحیات و ذوق انسانی، فرهنگ عامه و روش زندگی آنها است. به بیان ساده تر هرگاه یادگاری هزاران ساله از این صنایع دستی بدست انسان‌های کنونی می‌رسد آن به منزله‌ی گنجینه‌ی گران بهایی برای شکافتن دل تاریخ و باستان است.

از گذشته تا بدین روز صنایع دستی شهرستان میانه نه تنها در ایران بلکه در کشورهای دیگر دنیا نیز علاقه مندان خاص خود را داشته است. صنایع دستی چون گلیم، سوماک، سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی (سنگ تراشی)، ریخته گری و… از آن دسته هنرهایی هستند که شاید در خارج از مرزهای کشور بیش از داخل آشنای علاقه مندان باشند.

صنعت سنگ تراشی و سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی با توجه به کثرت انواع سنگ‌های زینتی در شهرستان میانه چون عقیق، یشم، جاسبر، باباقلی، شجر، اوپال آبی، یشب و حتی طلا و… و به دلیل موقعیت زمین شناسی منطقه میانه از روزگاری دیرین رواج داشته و در زمان‌های مختلف شاهد استقبال و عدم توجه بسیاری بوده است.

اگر بخواهیم امروز درباره‌ی این نوع از صنایع دستی صحبت کنیم و اینکه کدام‌یک از هنرمندان این عرصه شاخص تر و ماهرتر هستند شاید این موضوع انصاف به نظر نرسد که بین این عزیزان تفاوتی قائل شویم ولی در این میان هستند کسانی که میراث فرهنگی کشور به آثارشان فخر می‌کند.

استاد محبوب نوری

آقای محبوب نوری متولد سال ۱۳۳۴ ازروستای قارازیارت نزدیک بیست سال از عمر خود را در زمینه شناخت انواع سنگ‌های قیمتی و تراش آنها صرف کرده‌اند و آثاری نفیس و شاخص درخور شان نام میانه و حتی ایران به جای گذاشته‌اند. به طوری که برخی از هنرهای دستی ایشان و ظرافت و خلاقیت به کارگرفته شده در آن به قدری جذبه و زیبایی دارد که به جرات می‌توان گفت ایشان استادی کامل در صنعت خویش هستند. علاوه برآن متانت و فروتنی استاد نوری خود دلیلی است برای ارج نهادن به ارزش‌های والای اخلاقی و به خصوص هنردست ایشان.

به گفته‌ی استاد نوری متاسفانه آثار سوء حمله‌ی وارادات بدلیجات چینی به بازار سنگ‌های قیمتی ایران باعث رسوخ و رکودی جبران ناپذیر در رونق این صنعت دست انسان در کشور ما شده است و به همین سبب امروزه نمی‌توان به اصالت آن اطمینان و اعتماد کامل کرد.

وقتی از ایشان سوالی درباره‌ی انگیزه‌ی شروع فعالیت در این زمینه از صنایع دستی پرسیده شد ایشان در جواب گفتند که از کودکی به سنگ‌ها علاقه داشتم و کلکسیونی از انواع سنگ‌ها را برای خود جمع آوری می‌کردم ولی آن زمان اصلا سنگ‌ها را نمی‌شناختم. پس از آن بدلیل شرایط خانوادگی به شکار و کشاورزی مشغول شدم و در نهایت چون شکار با روحیات من سازگار نبود تصمیم گرفتم که در زمینه‌ی سنگ‌های قیمتی و تراش آنها فعالیت و امرار معاش کنم.

استاد نوری درباره‌ی بازار فروش آثارشان ابراز ناخرسندی کردند و دلیل آن را نیز مکررا سوء آثار واردات بدلیجات چینی براین بازار دانستند، به طوری که دیگر انگیزه‌ی ادامه‌ی این فعالیت و هنر را نداشته و در نتیجه از هنرهای دستی بیست ساله‌ی خود یک کلکسیون شخصی تهیه کرده‌اند که شاید تک تک آنها از نظر کارشناسان ارزش مادی و معنوی فراوانی دارند.

هم چنین استاد گرانقدر ما نقاشی‌های زیبا و ریخته گری‌های ماهرانه ای نیز انجام داده‌اند و از سنگ‌های باارزش مجسمه‌های بی نظیری تراشیده‌اند که میراث استان آن را نماد صنایع دستی شهرستان میانه قرار داده‌اند. این مجسمه چشم هر بیننده ای را به خود خیره می‌کند و می‌توان از ظاهر آثار به روحیات و قدرت فرهنگی که این بزرگوار در آن پرورش یافته‌اند پی برد. در تصاویر زیر با آثار برجسته‌ی استاد آشنا می‌شویم.

“با تشکر از آقایان احمدی و پوربهرامی جهت همراهی برای تهیه گزارش”

منبع نوشته: پیمان سلیمانی صدیق (دی ماه ۱۳۹۳)

از شکار تا نگار / همراه با استاد محبوب نوری

یک دیدگاه برای “از شکار تا نگار / همراه با استاد محبوب نوری

  1. به نظر من جزع استادان ناب کشورمون هست که مهارت کم نظیری داره انشالا باشن کسانی که حامی چنین استادانی باشند😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *