5.52Mianeh

سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

دنبال کردن ما

دنبال کردن ما

امامزاده سلطان محمد (ع) روستای اولیاجه

امامزاده سلطان محمد (ع) در شهرستان میانه و در مجاورت روستای اولیاجه (اؤللوجه) قرار دارد.

به اعتقاد مردم منطقه امامزاده سلطان محمد (علیه السلام) از اولاد امام جعفر صادق (علیه السلام) و یا امام موسی کاظم (علیه السلام) می‌باشد.

اطلاعات فیزیکی

بنای قدیم بقعه به ابعاد ۳×۴ متر بوده و سازنده آن معلوم نیست. بنای حاضر در سال ۱۳۸۰ش و با استفاده از سنگ، سیمان، آهن و آجر از طرف اهالی ساخته شده است.

پلان بقعه استوانه‌ای شکل بوده و قطرش شش متر است. بقعه در شیب تندی ساخته شده و رفت و آمد در فصول بارانی به سختی انجام می‌گیرد. درِ ورودی بقعه از داخل مسجد بوده و برای ورود به آنجا باید از مسجد عبور کرد تا به داخل بقعه رسید. دیوارهای بقعه تا سقف با سنگ‌های تیشه‌ای اجرا شده و سپس بندکشی با ملاط سیمان انجام گرفته است.

امامزاده سلطان محمد (ع) روستای اولیاجه

گنبد به شکل مخروطی است و لایه بیرونی آن با سیمان اندود شده و بر بلندای آن پرچم قرمزی نصب شده است. نمای داخلی و سطح داخلی گنبد با ملاط گچ اندود شده و برای روشنای فضای داخلی بقعه سه نورگیر در جهات اصلی بقعه تعبیه شده است.

کف بقعه با فرش و پتو مفروش شده و طاقچه‌هایی برای گذاشتن مهر، جانمازی و قرآن کریم در جداره‌های داخلی در نظر گرفته شده است. ضریح چوبی به ابعاد ۱×۲ متر در وسط بقعه و زیر گنبد قرار گرفته و روی ضریح با پارچه‌های سبز و مشکی پوشانده شده و بالای آن صندوق کمک‌های مردمی به بقعه قرارداده شده است.

داخل ضریح سنگ قبری مشاهده نشد ولی به گفته ی اهالی لوح قدیمی‌ای که اسم و شجره نامه امامزاده روی آن نوشته شده بود، توسط سوداگران به غارت رفته است. زیارت نامه‌ای که بر روی یک تخته چوبی نوشته شده و در طاقچه بقعه قرار دارد اسم امامزاده را سید محمد معرفی کرده و اطلاعات دیگری مبنی بر شناخت صاحب بقعه ارائه ننموده است.

در کنار بقعه مسجد تازه ساختی قرار دارد که در سال ۱۳۷۵ش توسط خیرین بازسازی شده است. بالای درب ورودی مسجد و بر روی کتیبه مرمری چنین نوشنته شده است. «انما یعمر مسجدالله من ءامن بالله و الیوم الاخر» السلام علیک یا سلطان محمد، تأسیس ۱۳۷۵.
این امامزاده در بین مردم منطقه از شهرت فراوانی برخوردار بوده و اهالی اعتقاد راسخی به این آستان دارند. آنها در روزهای عاشورا و تاسوعای حسین و پنج شنبه‌ها به زیارت امامزاده می‌آیند. بقعه توسط مردم روستا اداره می‌شود و امکاناتی در حد متوسط برای زائران فراهم است.

به اعتقاد مردم منطقه امامزاده سلطان محمد (علیه السلام) از اولاد امام جعفر صادق (علیه السلام) و یا امام موسی کاظم (علیه السلام) می‌باشد.

امامزاده روستای اولیاجه

زیارت نامه

السَّلامُ عَلَیکَ اَیُّهَا السَّیِّدُ الزَّکِیُّ، اَلطّاهِرُ الوَلِیُّ، وَالدّاعِی الحَفِیُّ؛ اَشهَدُ اَنَّکَ قُلتَ حَقّاً، حَقّاً، وَنَطَقتَ حَقّاً وَصِدقاً، وَدَعوتَ اِلی مَولایَ وَمَولاکَ، عَلانِیَهً وَسِرًّا، فازَ مُتَّبِعُکَ، وَنَجا مُصَدِّقُکَ، وَخابَ وَخَسِرَ مُکَذِّبُکَ، وَالمُتَخَلِّفُ عَنکَ، اَشهَد لی بِهذهِ الشَّهادَهِ، لِاَکونَ مَنَ الفائِزینَ بِمَعرِفَتِکَ وَطاعَتِکَ، وَتَصدیقِکَ وَاتِّباعَکَ، وَالسَّلامُ عَلَیکَ یا سَیِّدی وَابنَ سَیِّدی. اَنتَ بابُ اللهِ المُؤتی مَنهُ، وَالمَأخوذُ عَنهُ، اَتَیتُکَ زائِراً، وَحاجاتی لَکَ مُستَودِعهً، وَها اَنَا ذا اَستَودِعُکَ دینی وَاَمانَتی، وَخَواتیمَ عَمَلی، وَجَوامِعَ اَمَلی اِلی مُنتَهی اَجَلی، وَالسَّلامُ عَلَیکَ وَرَحمَهُ اللهِ وَبَرَکاتُه.

***

سلام بر تو ای آقای پاک و پاکیزه و سرور من و ای دعوت کننده (به حق) به مهربانی، گواهی دهم که تو حق گفتی و به حق و راستی سخن کردی و (مردم را) آشکارا و نهان بسوی مولای من و مولای خودت دعوت فرمودی رستگار شد پیرو تو و نجات یافت تصدیق کننده ات و نومید و زیانکار شد تکذیب کننده ات و آنکس که با تو مخالفت کرد گواه باش برای من این گواهی را تا من بوسیله معرفت و اطاعت تو و تصدیق و پیروی کردنت از زمره رستگاران باشم و سلام بر تو ای آقای من و ای فرزند آقای من توئی درگاه خدا که از آن درآیند و (معالم دین را) از آن بگیرند آمده ام به درگاهت برای زیارت و حاجت‌های خود را به تو سپرده ام و من اکنون به تو می‌سپارم دینم و امانتم و سرانجام کارهایم و همه آرزوهایم را تا پایان عمرم و بر تو باد سلام و رحمت خدا و برکاتش.

منبع نوشته: پایگاه جامع امامزادگان

امامزاده سلطان محمد (ع) روستای اولیاجه

برای مشاهده تصاویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

حتماً ببینید:  پارک قاینار آقکند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *