17.79Mianeh

شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

دنبال کردن ما

دنبال کردن ما

امامزاده سیده ام کلثوم (ع) روستای کندوان

امامزاده سیده ام کلثوم (ع)

امامزاده سیده ام کلثوم (علیها السلام) در بخش کندوان، ورودی روستای کندوان شهرستان میانه قرار دارد.

شرح حال:

به اعتقاد اهالی محل، بانو سیده ام کلثوم (علیها السلام) خواهر امامزاده سید محمد (علیه السلام)، مدفون در مجاورت روستای کندوان است. مرقد این خواهر و برادر از محبوبیت خاصی در بین مردم منطقه برخوردار است.

اطلاعات فیزیکی:

آستانه امامزاده سیده ام کلثوم (علیها السلام) در شهرستان میانه و در ورودی روستای کندوان قرار دارد. این بقعه در گذشته های دور دارای بنای محقری بوده و از سنگ و کاهگل ساخته شده بود. تاریخ ساخت بنای اولیه آن معلوم نیست اما بنای فعلی بقعه به ابعاد ۹×۸/۷۰ متر است که در سال ۱۳۸۴ ش از طرف اهالی روستای کندوان و افراد نیکوکار توسعه و تجدید بنا شده است و هم اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بقعه سیده ام کلثوم (علیها السلام) دارای صحن، ایوان و حرم است و دیوارهایی به ارتفاع دو متر آن را در برگرفته اند، بقعه به ارتفاع دو پله از کف صحن که با یک لایه سیمان پوشش داده شده بلندتر است. نمای بیرونی بقعه در ضلع جنوبی فاقد آمود ولی ضلع غربی و دیوارهای صحن با ملاط سیمان اندود شده است.

حتماً ببینید:  امامزاده محمد (ع) روستای کندوان

ایوان در نمای جنوبی قرار دارد و سنگینی آن با دو ستون آهنی تحمل می‌‌شود. درِ ورودی در ضلع جنوبی تعبیه شده و دو پنجره فلزی، دو طرف در ورودی و یک پنجره در ضلع غربی قرار دارد.
نمای داخلی بقعه با گچ اندود شده و کف آن با فرش های ماشینی، دستی، پتو و موکت پوشانده شده است.
بقعه دارای گنبد کوچکی است و درست در وسط حرم قرار دارد. گریو گنبد دارای پنجره‌های کوچکی به چهار سوی اصلی بوده و برای تأمین روشنایی داخل بقعه تعبیه شده است. فضای داخل دارای دو ستون فلزی است و ضریح در میان ستون ها، زیر گنبد قرار دارد. ضریح بانو سیده ام کلثوم (علیها السلام) به ابعاد ۲×۱ متر و از جنس چوب است و به غیر از ضلع شمالی، دیگر اضلاع ضریح به صورت مشبک ساخته شده است. قبر فاقد سنگ نوشته است.

بقعه دارای دو مناره توپُر به ارتفاع یک متر است و بر رأس هر کدام از مناره ها و گنبد پرچمی نصب شده است. لایه ی بیرونی مناره ها با سیمان پوشیده شده است.

به اعتقاد اهالی محل، بانو سیده ام کلثوم (علیها السلام) خواهر امامزاده سید محمد (علیه السلام)، مدفون در مجاورت روستای کندوان است. مرقد این خواهر و برادر از محبوبیت خاصی در بین مردم منطقه برخوردار است. مردم منطقه و روستاهای همجوار به مناسبت های مختلف در این دو بقعه گرد هم می‌آیند و به برپایی مجالس روضه و وعظ می‌پردازند. بقعه دارای امکاناتی همچون آب، برق و سرویس بهداشتی است و اداره ی آن را اهالی روستا به عهده دارند. به گفته‌ی اهالی افراد متعدد از این بقعه حاجت روا شده‌اند.

منبع: پایگاه جامع امامزادگان

امامزاده سیده ام کلثوم (ع)

حتماً ببینید:  طبیعت زمستانی میانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *