دنبال کردن ما

تبریز و جاذبه های گردشگری آن

تبریز

تبریز کلانشهری در منطقه آذربایجان ایران و مرکز استان آذربایجان شرقی است.
این شهر، بزرگ‌ترین قطب اقتصادی منطقهٔ آذربایجان ایران و مناطق آذری‌نشین بوده و مرکز اداری، ارتباطی، بازرگانی، سیاسی، صنعتی، فرهنگی و نظامی این منطقه شناخته می‌شود.

تبریز یکی از بزرگ ‌ترین شهرهای شمال غربی کشور و پایتخت تاریخی ایران است. این شهر سرد و کوهستانی جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد و هر سال میزبان گردشگران زیادی است که برای تماشای جاهای دیدنی می‌آیند. بناهای تاریخی و طبیعت سرسبز و فوق‌العاده تبریز ارزش حداقل یک بار سفر کردن را دارد.

شهر تبریز، مرکز استان آذربایجان شرقی، به‌‌عنوان مرکز سیاسی، ارتباطی، بازرگانی، نظامی و اداره منطقه شناخته می‌شود. مردم این خطه آذری هستند و به زبان ترکی صحبت می‌کنند.

برای آشنایی با مکان‌های دیدنی تبریز در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

تبریز و جاذبه های گردشگری آن

پارک ائل گلی (شاه گلی)

پارک ائل گلی (شاه گلی)

قطعا اولین و زیباترین جا برای معرفی مکان ‌های دیدنی تبریز پارک ائل گلی است. این پارک با مرکز شهر ۷ کیلومتر فاصله دارد و در جنوب شرق تبریز واقع شده است. شاه گلی به معنی استخر شاه است. ساخت این پارک از زمان آق قویونلوها شروع شد و تا دوره صفویان توسعه آن ادامه داشت.

امروزه در این پارک زیبا و دیدنی، شهربازی و مسافرخانه‌‌های متعددی ساخته شده است؛ تا گردشگران بتوانند با استفاده از امکانات موجود در آن‌جا استراحت کنند و از طبیعت زیبا لذت ببرند.

حال ‌و هوایی که با قدم زدن در هنگام شب در ائل گلی ایجاد می‌شود، آن را به یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی تبریز در شب تبدیل کرده است.

موزه آذربایجان

موزه آذربایجان

یکی دیگر از جاهای دیدنی تبریز موزه آذربایجان است. این موزه دومین موزه باستان‌شناسی ایران است. گردشگران داخلی و خارجی این موزه را به ‌عنوان یکی از بهترین‌ مکان‌‌های دیدنی تبریز معرفی می‌کنند. کتابخانه‌ای با سه هزار جلد کتاب، مجسمه‌های هنر و سکه‌های قدیمی در کنار هم مجموعه‌ای بی‌نظیر را تشکیل داده‌اند.

ساختمان موزه بخش‌های مختلفی مانند چهار تالار نمایش اشیای تاریخی، بخش‌های اداری و فنی و کتابخانه تخصصی دارد.

کویر قوم تپه

کویر قوم تپه

همان‌طور که می‌دانید تبریز جزو مناطق سرسبز و کوهستانی است؛ اما یکی از زیباترین کویرهای ایران در تبریز قرار دارد. این مکان دیدنی تبریز کویر قوم تپه نام دارد. تپه‌های شنی و تپه‌های ماسه‌ای این کویر مورد توجه گردشگران قرار می‎‌گیرد. از این تپه‌های دیدنی برای آموزش و آشنایی مردم با محیط‌های کویری و صحرایی نیز استفاده می‌شود.

تپه‌های این کویر در طول هزاران سال به ‌وجود آمده‌اند و وسعت چندانی ندارند. قوم تپه در کیلومتر ۳۵ شبستر به تبریز یا کیلومتر ۵ صوفیان به تبریز بعد از پل راه‌آهن روبه‌روی پایانه کارخانه سیمان صوفیان قرار دارد. این مکان دیدنی تبریز امروزه در معرض نابودی است؛ پس زمان را برای لذت بردن از این جاذبه گردشگری از دست ندهید.

قبرستان پینه شلوار

قبرستان پینه شلوار

از عجیب ترین جاذبه‌های گردشگری تبریز این قبرستان به‌جامانده از دوران قبل از اسلام است. این گورستان معروف در جنوب شرقی شهر و در شرق روستای پینه شلوار قرار دارد.

این قبرستان با وجود این‌ که یکی از میراث‌‌های فرهنگی با ارزش است، مورد هجوم و غارت قرار گرفته است.

در دل قبرستان پینه شلوار سه دوره سنگ مشاهده می‌شود. سنگ قبرهای قبرستان خالد نبی دوره اول را تشکیل می‌دهند، که از نظر دوره و شکل ظاهری مشابه هم هستند. دوره دوم از جنس سنگ ‌های خارا هستند که با قبرستان ننه مارلان یک شکل دارند. دوره سوم نیز سنگ قبرهایی هستند که روی آن‌ها تاریخ وفات فرد فوت شده با خط کوفی نوشته شده است.

بازار تبریز

بازار تبریز

لذت هر سفر به خرید آن است؛ که مطمئنا خرید از بازارهای سنتی لذت بیشتری دارد. یکی از بازارهای معروف ایران، که لقب بزرگترین بازار ایران را دارد، بازار تبریز است. بازار تبریز در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و از جاهای دینی تبریز محسوب می‌شود.

در هیچ جای دیگری نمی‌توانید فرهنگ و هنر تبریز را به زیبایی بازار تبریز ببینید. هر قسمت از این بازار برای خود نام و داستانی دارد. این بازار سرپوشیده و آجری محل مناسبی برای خرید آجیل، فرش‌های دستباف درجه یک، ادویه، پارچه و صنایع دستی است.

بازار بزرگ تبریز از دو راسته سرپوشیده شمالی-جنوبی و شرقی-غربی تشکیل شده و سقف گنبدی و آجری آن مناسب آب‌وهوای سرد تبریز است. با بررسی معماری این بازار مشخص شده است که کل بازار یک‌باره ساخته نشده و معماران به مرور قسمت‌هایی را به آن اضافه کرده‌اند.

طاق‌ها و گنبدهای بلند و زیبا، آجرهای به هم پیوسته و آرایش مغازه‌های این بازار دیدنی است. بازار تبریز از قسمت‌های مختلف شهر ورودی دارد. یکی از اصلی‌ترین ورودی ‌های این بازار از خیابان‌‌های راسته کوچه، جمهوری و دارایی است.

اگر به دیدن بازار تبریز رفتید حتما از تیمچه مظفریه دیدن کنید. قطعا پنجره‌‌های کوچک و بزرگ رنگی‌اش یکی از قشنگ ‌ترین قسمت ‌های بازار تبریز است. به طور کلی بهتر است برای تهیه سوغات تبریز به این بازار مراجعه کنید.

مسجد کبود

مسجد کبود

مسجد کبود یا مسجد جهانشاه معروف به فیروزه اسلام، در قرن نهم هجری قمری ساخته شده است. نادر میرزا قاجار بعد از دیدن این مسجد چنین نوشت که روزگار بگذرد که چشم روزگار چنین بنایی را نخواهد دید.

این جاذبه گردشگری و تاریخی تبریز در زمان ابومظفر جهان ‌شاه به دستور دخترش صالحه بنا شد. در زبان آذری به این مسجد، گوی مچید گفته می‌شود که گوی در زبان ترکی به معنی آبی است و مچید نیز معنای مسجد را دارد.

سبک معماری این مسجد زیبا آذری است. آجرها و کاشی ‌های رنگارنگی که دارد بسیار بی ‌نظیرند. کاشی ‌های معرق لاجوردی آن سبب شده که آن را فیروزه اسلام بنامند.

این بنا با وجود ویرانی ‌ها و خرابی‌‌هایی که به خود دیده، هنوز هم جایگاهش را حفظ کرده است و می‌درخشد. بخشی از سقف مسجد را طلا و لاجورد تشکیل داده است. همچنین وجود محوطه‌ای گل‌کاری شده در مسجد جذابیت خاصی برای گردشگران دارد.

خانه مشروطه تبریز

خانه مشروطه تبریز

معروف‌ ترین و پرافتخارترین خانه قدیمی تبریز، خانه مشروطه است. این خانه در سال ۱۲۴۷ به دست حاج ولی معمار ساخته شد. این مکان دیدنی تبریز در غرب بازار بزرگ روبه‌‌روی مسجد جامع واقع شده است.
خانه مشروطه از جاهای دیدنی تبریز است و صد سال قبل از انقلاب مشروطه محلی برای تشکیل جلسات بزرگان مشروطه از جمله ستارخان، باقرخان، ثقه‌الاسلام تبریزی، حاجی میرزا آقا فرشی و حاج مهدی کوزه‌کنانی بوده است. معماری این جاذبه تاریخی به سبک معماری قاجاری است.

خانه مشروطه با زیر بنای ۱۳۰۰ مترمربعی در دو طبقه و از سنگ، خشت و آجر ساخته شده است. در سال ۱۳۵۷ با تغییراتی که اعمال شد، این خانه به موزه تبدیل شد. موزه مشروطه شامل وسایل سران مشروطه، اسلحه ستارخان، فرش مشروطه و اسناد تاریخی آن زمان است.

زیباترین قسمت این جاذبه دیدنی تبریز، طبقه دوم آن است. سرسرا و اتاق مشرف به حیاط این ساختمان با پنجره‌‌های مشبکی که با شیشه الوان تزیین شده دیدنی است.

ارگ تبریز (ارگ علی شاه)

ارگ تبریز (ارگ علی شاه)

یکی دیگر از جاهای دیدنی تبریز ارگ علی‌ شاه است. این ارگ ۷۰۰ ساله، بلندترین و قدیمی‌‌ترین دیوارهای تاریخی کشور را دارد.

این ارگ در طول تاریخ با وجود زلزله‎‌هایی که به ‌خود دیده، تا حدودی تخریب شده است. در ابتدا این ساختمان به صورت مسجدی عظیم بنا شده بود، اما پس از تخریب‌‌هایی که داشته، تنها یک دیوار از آن باقی مانده است.

این بنای تاریخی مربوط به دوره ایلخانی است که در زمان خود نمادی برای به رخ کشیدن هنر معماری و دانش مهندسی بود.

مسجد جامع تبریز

مسجد جامع تبریز

قدیمی‌‌ترین عمارت تاریخی شهر تبریز مسجد جامع است. به مسجد جامع تبریز، مسجد جامع کبیر یا جمعه نیز گفته می‌شود. این جاذبه گردشگری تبریز در زمان حکومت پادشاهان سلجوقی ساخته شده است.

مسجد جامع تبریز در دی ماه سال ۱۳۱۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. محراب این مسجد قدیمی‌‌ترین محراب شهر تبریز است. در بخشی از محراب، کتیبه‌ای با تزیینات گچ‌ بری به خط کوفی مشاهده خواهید کرد. زمین لرزه سال ۱۱۹۳ هجری قمری قسمت‌هایی از این عمارت را تخریب کرد. در آن زمان فردی به نام حسین ‌قلی خان کار مرمت و بازسازی آن را انجام داده و مسجد کنونی را احداث کرد.

تفرجگاه و تله کابین کوه عینالی

تفرجگاه و تله کابین کوه عینالی

هیجان ‌انگیزترین قسمت سفر به شهر زیبای تبریز را می‌توانید به تله کابین کوه عینالی (کوه عون ابن علی) اختصاص دهید. این تفرجگاه یکی از جاهای دیدنی تبریز و جاذبه‌‌های خاص گردشگری شهر برای تفریح و کوهنوردی محسوب می‌شود.

این تله کابین توسط یک شرکت معتبر اروپایی ساخته شده؛ و شما را از پای کوه عینالی به بالاترین نقطه آن می‌رساند.

شب ‌های زیبای تبریز و آسمان پر ستاره آن فرصت خوبی برای گردش در این تفرجگاه است و می‌توان گفت یکی از جاهای دیدنی تبریز در شب، تفرجگاه عینالی است.

در بالاترین نقطه کوه عینالی مکانی به نام بقعه عون ابن علی وجود دارد که در بین مردم محبوبیت و ارج خاصی دارد. روایت می‌شود که در این بقعه پسران امام علی (ع) به ‌نام‌های عون بن علی و زیدبن علی دفن شده‌اند.

همچنین در کنار بقعه عون بن علی برج یادمان شهدای گمنام دیده می‌شود. این یادمان با بهره‌گیری از سبک معماری آذری برای شهدای گمنام جنگ تحمیلی ایران و عراق ساخته شده است. این برج با ۱۴ متر ارتفاع، هشت شهید گمنام را در خود جای داده و اشعاری از استاد شهریار بر روی دیوارهای آن نوشته شده است.

علاوه بر تله کابین، یکی دیگر از تجربه ‌های هیجان‌ انگیزی که می‌توانید تجربه کنید زیپ لاین عینالی است.

این زیپ لاین، پرشیب ترین زیپ ‌لاین کشور است که ۵۰۰ متر طول دارد. در سفر به تبریز چشم انداز زیبای طبیعت عینالی را از دست ندهید.

فضای سبز و جنگل‌کاری تفرجگاه عینالی یکی از بهترین جاهای دیدنی این شهر برای عکاسی است.

موزه استاد شهریار

موزه استاد شهریار

موزه یا خانه استاد شهریار در محله قدیمی مقصودیه و در خیابان ارتش جنوبی، یکی دیگر از مکان ‌های دیدنی تبریز است. سید محمد حسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار، شاعر ایرانی اهل آذربایجان، این خانه را در سال ۱۳۴۷ خریداری کرد و بیست سال پایانی استاد شهریار در این خانه سپری شد.

پس از درگذشت وی در سال ۱۳۶۷ این خانه توسط شهرداری تبریز و اهدای وسایل وی به موزه ادبی استاد شهریار تبدیل شد. در بازدید از این موزه تمامی وسایل استاد، دست‌نوشته‌های وی، کمانچه‌ای از آذربایجان و بشقاب قدیمی شاعر زنجانی را مشاهده خواهید کرد.

ویژگی ‌های منحصربه‌‌فرد این موزه هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. از این‌ رو در سال ۱۳۹۳ این موزه به‌عنوان موزه برتر کشور معرفی شد.

موزه تاریخ طبیعی تبریز

موزه تاریخ طبیعی تبریز

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی تبریز موزه تاریخ طبیعی یا حیات وحش این شهر است. در سال ۱۳۷۳ این موزه در بلوار آزادی، چهارراه آبرسان، سازمان محیط زیست تاسیس شد. موزه حیات وحش کامل‌ترین موزه تاریخ طبیعی ایران و شمال‌ غرب کشور است.

این موزه مجموعه‌ای متنوع از جانوان و گیاهانی از جمله پستان‌داران، پرندگان، خزندگان، آبزیان، سخت‌پوستان، بندپایان و دو نوع سنگواره را در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های این موزه ماکت ‌های دایناسورهای دوران دوم زمین شناسی است؛ که نمایان‌گر حیات این دایناسورها در ۵۰ میلیون سال قبل است.

موزه سنگی تبریز

موزه سنگی تبریز

سنگ‌نگاره‌ها و یا هنرهای صخره‌ای جزو آثار هنری و ارزشمند قدیمی تمدن باستان است. موزه سنگی تبریز حافظ سنگ‌‌نگاره‌های چند هزار ساله است. این موزه در کنار موزه آذربایجان و مسجد کبود تمدن‌های باستانی را به نمایش گذاشته‌اند. بازدید از این مکان دیدنی موزه‌‌دوستان را قطعا راضی خواهد کرد.

باغ گلستان تبریز

باغ گلستان تبریز

باغ گلستان تبریز نخستین پارک درون شهر است. این بوستان قدیمی کشور با مساحت ۵۲۰۰۰ مترمربعی در سال ۱۳۰۸ شمسی تاسیس شده است. این پارک در برگیرنده یادمان شمس تبریزی است.

باغ گلستان تاکنون تغییرات زیادی داشته است، اما هنوز هم مورد توجه مردم قرار می‌گیرد. به طوری‌که مردم پس از خرید از بازار در این باغ استراحت می‌کنند. این باغ یکی از جاهای دیدنی تبریز در پاییز است. خش خش برگ درختان این باغ در پاییز را از دست ندهید.

منبع نوشته‌ها: funibo.com

مقبره شعرای تبریز

مقبره شعرای تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *