5.52Mianeh

سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

دنبال کردن ما

دنبال کردن ما

جاهای دیدنی استانبول که باید ببینید

جاهای دیدنی استانبول که باید ببینید

در شاخ طلایی و یا استراحت در حمام ترکی، همیشه کارهای زیادی برای انجام دادن در استانبول وجود دارد. شهر قدیمی استانبول، مکانی که است به درستی با عنوان شهر آرزوی جهان شناخته می‎شود.

شهر قدیمی قلب استانبول است که برخی از تاریخی‌ترین مکان‌های این کلانشهر را در خود جای داده است. منطقه‌ی سلطان احمد در شبه جزیره‌ای واقع شده است که از طریق تنگه‌ی بسفر به سمت آسیا می‌رود و قبلا پایتخت امپراتوری‌های بیزانس و عثمانی بوده است. اگر دوست دارید بدانید که در استانبول چه چیزهایی برای دیدن وجود دارد، این مطلب را بخوانید. در اینجا با بخشی از جاهای دیدنی این شهر بی‌نظیر آشنا می‌شوید.

در دیوارهای شهر باستانی از دریای مرمره تا شاخ طلایی قدم بزنید

این دیوارهای قدرتمند، هزار سال قبل از سقوط به دست ترک‌های عثمانی در سال ۱۴۵۳ ساخته شده و شهر را از هجوم آتیلا گرفته تا اعراب مسلمان فاتح در امان نگاه داشت. این دیوارهای رومی که از دریای مرمره تا شاخ طلایی امتداد دارند، به خوبی زنده و پابرجا مانده‌اند. شما می‌توانید در محله‌هایی بکر قدم بزنید که تقریباً توسط گردشگری دست نخورده است. وارد رستوران‌های جذاب، چای‌فروشی‌های دودی و باغ‌هایی با کلبه‌های زیبا در خندق دیوار بشوید.

علاوه بر این از بخش‌های دیدنی‌های کلیدی یعنی کلیسای سنت ناجی در چورا که با نام موزه‌ی کاریه شناخته می‌شود و که به‌خاطر موزاییک‌هایش مشهور است، مسجد زیبای عثمانی میهریمه و کاخ سابق امپراتوران بیزانس بازدید کنید. شما می‌توانید با رزرو آنلاین بلیط هواپیما  به استانبول رفته و با استفاده از خط متروی مرمری به انتهای جنوبی دیوارها برسید.

چرا حمام‌های ترکی اینقدر معروف است؟

نظافت و حمام کردن جزء لاینفک آداب مسلمانان است و در روزگاری که بیشتر خانه‌ها هنوز برای خود به صورت اختصاصی آب نداشتند، حمام‌های ترکی نقش اساسی در زندگی شهری داشتند. این حمام‌ها که لابلای خانه‌های چوبی شهر ساخته شده‌اند، دارای گنبدهای بزرگی هستند و توسط سلاطین برای حفظ نظافت و سلامت مردم وقف شده‌اند. امروزه گردشگران برای تجربه‌ی حمام ترکی، لم دادن بر روی سنگ مرمر گرم، ریختن آب گرم از کاسه‌های مسی زیبا و یا ماساژهای پرانرژی و شستشو توسط ماساژورهای متخصص، به این حمام‌ها می‌روند. سه حمام خرم سلطان، چاگال اوغلو و چمبرلی تاش با بخش‌های مجزا برای مردان و زنان مانند سه نگین در شهر قدیمی می‌درخشند که شما را به داشتن تن و بدنی براق دعوت می‌کنند.

پیاده‌روی در خیابان‌های بالات و فنر

در روزگاران قدیم خیابان‌های باریک و سنگ‌فرش‌شده‌ی این دو منطقه، که از دامنه‌ی تپه به سمت آب‌نمای شاخ طلایی می‌رسند، محل اقامت جوامع یهودی، ارمنی و یونانی شهر بوده است. این خیابان‌ها پر از خانه‌های قرن نوزدهمی به‌ سبک اروپایی هستند. در اینجا انبوهی از کافه‌های جدید به ‌سبک قدیمی در اطراف کلیسای ارتدکس یونانی سنت جورج قرار دارند که تجربه‌ای عالی از خوردن و نوشیدن را به شما ارائه می‎دهند. اگر بلیط هواپیما خارجی خریده و راهی استانبول هستید، فراموش نکنید که اینجا یک منطقه‌ی عالی برای پرسه‌زدن و گشت‌وگذار است. بازدید از کلیسای بلغاری سنت استفانس است را از دست ندهید. برای رسیدن به این منطقه سوار بر کشتی‌هایی شوید که در فنر و بالات توقف می‌کنند. کشتی‌ها از اسکله در کاراکوی حرکت می‌کنند.

خیابان‌های بالات و فنر

در بزرگترین بازارهای استانبول گم شوید

اگر رزرو هتل استانبول را انجام داده‌اید، به یاد داشته باشید که بازار بزرگ این شهر با بیش از ۴۰۰۰ مغازه‌ی قدیمی و سنتی یکی از صمیمی‌ترین جاهایی است که می‌تواند گردشگران را به خود جذب کند. بازدید از بازار ادویه‎ی استانبول هم به دلیل امکان خرید محصولات عالی بسیار ارزشمند است و هم امکان تماشای معابد گنبدی‌شکل اواخر قرون وسطی را برای شما فراهم می‌کند. شما در پیچ‌و‌خم بازار بزرگ می‌توانید همه چیز بخرید، از شلوار جین‌های ترک ارزان گرفته تا فرش‌های دستباف، ژاکت‌های چرمی و زیورآلات طلای سنتی ترکیه‌ای، میوه‌های خشک، آجیل و شیرینی ترکی، همه چیز در اینجا پیدا می‌شود. از دروازه‌ی غربی بازار ادویه خارج شوید و در حصیر جیلار (خیابان حصیربافان) پرسه بزنید تا در فروشگاه‌های این منطقه امکان خرید همه چیز را داشته باشید. در همین زمان از بوی خوش قهوه‌ی ترکی نیز سرمست شده و آن را نوش جان کنید.

چرا باید به کافه‌های روی پشت بام بروید؟

هر چند شهر قدیمی استانبول به خاطر تفریحات شبانه‌اش معروف نیست. با این حال، در هتل‌های منطقه کافه‌هایی وجود دارند که بهترین گزینه‌ها را برای یک عصرانه‌ی دلچسب پیش روی شما می‌گذارند. اگر قصد دارید که پس از گشت‌وگذار در این منطقه کمی استراحت کنید، هتل آرکادیا بلو را انتخاب کنید. این هتل دارای یک کافه‌ی پشت بام است که هنگام غروب آفتاب مناظری خیره‌کننده از گنبدها و مناره‌های شهر قدیمی را ارائه می‌دهد. هم‌چنین می‌توانید در کافه‌ی پشت بام هتل پیر لوتی که در همان نزدیکی است، چای، قهوه ترک و نوشیدنی‌های سنتی میوه‌ای نوش جان کنید و مناظری از پل گالاتا و بسفر را از آنجا تماشا کنید.

تماشای اسکله‌ی گالاتا هنگام غروب آفتاب

هنگام غروب آفتاب به پل گالاتا قرار دارد، بروید تا متوجه شوید که چرا شاخ طلایی استانبول اینقدر معروف و دیدنی است. از اینجا می‌توانید به نمای گنبدهای آبشاری و مناره‌های باریک مسجد سلیمانیه در بالای تپه‌ی سوم شهر نگاه کنید و در یکی از کافه‌ بی‌شماری که روی خود پل قرار دارند، نوشیدنی بنوشید. هنگام عکاسی در امتداد جان پناه پل باشید زیرا این پل پر از ماهیگیران محلی است که قلاب‌های ماهیگیری خود را در آب می‌اندازند.

با ایاصوفیه و مسجد آبی آشنا شوید

بیش از هزار سال تاریخ این دو بنای یادبود و نمادین را از هم جدا می‌کند که با افتخار در فاصله‌ی ۵۰۰ متری از هم، در قلب منطقه‌ی سلطان احمد قرار دارند. با بازدید از ایاصوفیه یا کلیسای حکمت مقدس شروع کنید که در سال ۵۲۷ میلادی به دستور پادشاه مهم امپراتوری بیزانس یعنی ژوستینیانوس ساخته شد. امروزه این مسجد، با گنبد مرکزی بسیار زیبا و فضای داخلی پوشیده از موزاییک طلا، یکی از ساختمان‌های واقعاً بزرگ جهان است. پس از آن با یک پیاده‌روی کوتاه در میدانی سرسبز و زین با فواره، به مسجد آبی گنبدی‌شکل سلطان احمد می‌رسید که عمداً در مقابل ایاصوفیه ساخته شده است تا شگفتی‌های ساختار قبلی را تقلید کند. این مسجد به دلیل این که بیش از ۲۰۰۰۰ عدد کاشی‌های آبی را در خود جای داده است، نام مسجد آبی را به خود گرفته است.

کاخ توپکاپی

برای بازدید از کاخ توپکاپی چقدر زمان لازم است؟

کاخ توپکاپی مجموعه‌ای کامل از ساختمان‌ها است که در میان باغ‌ها قرار گرفته‌اند. اینجا عمارتی به سبک کاخ‌های اروپایی نیست. از اینجا، سلاطین مختلف عثمانی بر یک امپراتوری از بالکان تا عربستان و از شمال آفریقا تا کریمه حکومت کردند. بهتر است برای بازدید از این کاخ یک نصفه روز زمان بگذارید تا شیوه‌ی اجرای عدالت به سبک شاهان عثمانی را ببینید. در این مجموعه کاخ‌های کاشی‌کاری‌شده، باغ‌های تفریحی، اسلحه‌خانه‌ها و آشپزخانه‌های وسیعی زیبایی برای بازدید وجود دارد و همچنین مناظر بسفر از روی بالکن سلطان سلیمان بی‌نظیر است.

حتماً ببینید:  سلامت دندان زنان پس از زایمان؛ هرآنچه باید بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *