27.03Mianeh

جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دنبال کردن ما

دنبال کردن ما

راهنمای انتخاب یک روانشناس خوب

راهنمای انتخاب یک روانشناس خوب

بهره‌گیری از خدمات روانشناسی یکی از اموری است که در قرن بیست‌ویکم توجه زیادی به آن شده است. تغییرات و تحولات ناگهانی که در این قرن رخ داده است باعث شده است بسیاری از انسان‌ها نتوانند خود را با آن سازگار سازند و همین امر خطر بروز برخی از مشکلات روحی و روانی مانند افسردگی و اضطراب را بالا برده است. اما باید بدانید شما نمی‌توانید به تمامی افراد به عنوان روانشناس اعتماد داشته باشید. بلکه باید با اصول یافتن یک روانشناس آشنایی داشته باشید. در ادامه به مسئله راهنمای انتخاب یک روانشناس خوب می‌پردازیم.

میزان تحصیلات

اولین مسئله‌ای که به عنوان راهنمای انتخاب یک روانشناس خوب در نظر گرفته می‌شود میزان تحصیلات است. متاسفانه روانشناسی علمی است که بسیاری از افراد تصور می‌کنند با خواندن یک یا دو کتاب می‌توانند در این حیطه صاحب‌نظر باشند. اما باید بدانید این رویکر اشتباه است و یک روانشناس پس از گذراندن واحدهای عملی و تئوری بسیار می‌تواند به عنوان روانشناس فعالیت خود را آغاز کند.

بنابراین، باید قبل از آنکه به یک روانشناس مراجعه کنید، وقت کافی را به این کار اختصاص دهید و پروانه فعالیت و میزان تحصیلات او را بررسی کنید.

سابقه کاری

مسئله بعدی که به عنوان راهنمای انتخاب یک روانشناس خوب باید در نظر داشته باشید سابقه کاری است. کسانی که به تازگی کار خود را در این حیطه آغاز کرده‌اند باید به عنوان کارآموز زیر نظر روانشناسان بزرگ کار کنند. این مسئله باعث می‌شود با چالش‌های اینکار آشنا شوند و بتوانند بیمارانی را که به آنها مراجعه کرده‌اند به خوبی درمان کنند.بهتر است بدانید سابقه کاری بسیار مهم است و اگر روانشناسی کارآموزی نکرده باشد و یا بیمارانی را درمان نکرده باشد هرگز نمی‌توان به آن اعتماد کرد.

 بیماران قبلی دکتر روانشناس

اگر بخواهیم موضوع راهنمای انتخاب یک روانشناس خوب را ادامه دهیم باید به این موضوع اشاره کنیم که بهتر است قبل از مراجعه به یک روانشناس  از بیماران قبلی آن پزشک سوال بپرسید. امروزه، بستر اینترنت فضای بسیار مناسبی را برای خواندن نظرات دیگران به وجود آورده است. در نتیجه، شما می‌توانید در سایت‌های متعددی در رابطه با آن روانشناس تحقیق کنید و در صورتی که مطمئن شدید بیماران قبلی از آن روانشناس راضی هستند به او مراجعه کنید. البته باید بدانید این مسئله کمی نسبی است و اگر در بین نظرات خوب نظرات بد را هم مشاهده کردید بدین معنا نیست آن روانشناس تخصص کافی ندارد. توجه به این مسئله در راهنمای انتخاب یک روانشناس خوب بسیار مهم است.

نحوه تعامل روانشناس با بیمار در طول جلسات

یکی دیگر از مواردی که توصیه می‌شود بیماران در توجه به پروتکل‌های راهنمای انتخاب یک روانشناس خوب به آن توجه داشته باشند نحوه تعامل روانشناس با بیمار در طول جلسات است. روانشناس هرگز نباید رابطه فیزیکی با بیمار داشته باشد. همچنین، هرگز نباید بیمار را تحت فشار قرار دهد مطالبی را که به آنها علاقه ندارد بازگو کند. از طرف دیگر، روانشناس باید بی‌طرف باشد و حتی در برابر بدترین کارهایی که بیمار انجام داده است حالت بی‌طرفانه خود را حفظ نماید.

تعامل روانشناس با بیمار در خارج از جلسات

مسئله دیگری که به عنوان راهنمای انتخاب یک روانشناس خود باید مد نظر قرار گیرد تعامل روانشناس با بیمار در خارج از جلسات است. روانشناس نباید با بیمار خود رابطه عاطفی و یا خارج از چهارچوب داشته باشد. به طور مثال، اگر متوجه شدید روانشناس‌تان به شما پیشنهاد می‌دهد با هم به مهمانی و یا کافی‌شاپ بروید باید سریعا او را ترک کنید.

وظایف روانشناس در قبال بیمار

ارتباط نزدیک با روانشناس باعث می‌شود کیفیت جلسات درمان تحت تاثیر قرار گیرد و این مسئله می‌تواند برای بیمار بسیار مشکل‌آفرین باشد. با توجه به تمامی این موارد توصیه می‌شود تمامی افراد به قوانین راهنمای انتخاب یک روانشناس خوب توجه داشته باشند.

وظایف روانشناس در قبال بیمار

وقتی صحبت از راهنمای انتخاب یک روانشناس خوب می‌شود، بهتر است افراد قبل از آنکه به روانشناس در محل‌های متفاوت مانند روانشناس در تهران و یا روانشناس در چیتگر مراجعه کنند با این وظایف آشنایی داشته باشند. وظایف روانشناس در قبال بیمار به شرح زیر هستند:

  • ایجاد تعادل: روانشناس باید بتواند در میان احساسات مراجعه‌کننده تعادل برقرار کند و فرد باید این موارد را احساس کند. اگر متوجه شدید روانشناس هیچ اقدامی در این جهت نمی‌کند، باید او را ترک کنید.
  • تمرکز بر روند درمان: یکی از مواردی که در راهنمای انتخاب یک روانشناس خوب به آن اشاره می‌شود تمرکز بر روند درمان است. روانشناس باید قبل از حضور در جلسه پرونده بیمار را به خوبی مطالعه کرده باشد و با آگاهی کامل در جلسات حضور پیدا کند.
  • یادداشت‌بردای: یک روانشناس خوب از تمامی نکاتی که در میان بیمار و روانشناس ردوبدل می‌شود نت‌برداری می‌کند. نت‌برداری سبب می‌شود تسلط روانشناس بر روند دروند درمان بیشتر شود و این مسئله بسیار ارزشمند است.
  • معرفی روند درمان به بیمار: همگی ما این حرف را شنیده‌ایم که برخی از افراد می‌گویند آنها به روانشناس مراجعه کرده‌اند و هرگز کارساز نبوده است. باید بدانید روانشناس باید روند درمان را به بیمار بگوید و ذهن او را نسبت به اتفاقاتی که قرار است بیافتد باز کند.

بهترین روانشناس در چیتگر

کسانی که می‌خواهند با پروتکل‌های راهنمای انتخاب یک روانشناس خوب آشنا شوند، ممکن است سوالاتی در مورد روانشناس در تهران و روانشناس در چیتگر داشته باشند. دکتر خشایار نعماوی‌زاده یکی از اساتید بزرگ رشته روانشناسی است که بیش از ۱۰ سال است به صورت حرفه‌ای در این زمینه فعالیت دارد و تابه‌حال مشاوره‌های ارزشمندی را به بیماران در ایران و خارج از کشور ارائه داده است.

شرکت در جلسات مشاوره و تحول زندگی

تا به اینجا تلاش کردیم اطلاعات کاملی را در مورد راهنمای انتخاب یک روانشناس خوب در اختیار شما قرار دهیم. همانطور که متوجه شده‌اید سابقه کاری، میزان تحصیلات، رفتار روانشناس درطول جلسات درمان و در خارج از آن می‌توانند نشان‌دهنده این امر باشند آیا یک روانشناس حرفه‌ای است یا خیر!

کلینک تخصصی روانشناسی باتو۲۴ با مدیریت دکتر خشایار نعماوی‌زاده خدمات مشاوره، مشاوره خانواده، تست روانشناسی، مشاوره روانشناسی، مشاوره خانوادگی و مشاوره ازدواج را به علاقه‌مندان ارائه می‌دهد. افرادی که به دنبال مرکز معتبر برای بهره بردن از خدمات مشاوره هستند، می‌توانند به این کلینک مراجعه نمایند.

حتماً ببینید:  آریا نهال از سایت جدیدش رو نمایی کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *