5.71Mianeh

سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

دنبال کردن ما

دنبال کردن ما

روستای آغجه قشلاق (آغجا قیشلاق)

روستای آغجه قشلاق (آغجا قیشلاق) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قافلانکوه غربی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است.

براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۱۵۹ نفر و تعداد خانوار آن، ۶۰ خانوار است.

 

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

آغجا قیشلاق (Ağca qışlaq)

آغجا قیشلاق اسم روستایی در بخش مرکزی، دهستان قافلانکوه غربی شهرستان میانه می‌باشد که بصورت آغجه قشلاق به فارسی نوشته می‌شود.

همانطوریکه در بخش قبل گفته شد آغجا به معنی مقداری بلند و با مقداری وسیع و گسترده می‌باشد.

در زبان ترکی به محلی که ایلات عشایر، زمستان را در آنجا می‌گذرانند و معمولا بصورت آبادی ثابت می‌باشد، قیشلاق گفته می‌شود. عشایر دامدار برای جلوگیری از گزند سرما، فصول سرد سال (پاییز و زمستان) را در مناطق قشلاقی می‌گذرانند و در فصول گرم سال (بهار و تابستان) برای چرای دام و استفاده از هوای خنک مناطق کوهستانی به مناطق ییلاقی که در زبان ترکی یایلاق گفته می‌شود کوچ می‌کنند.

بنابراین آنجا قیشلاق از نظر لغوی به معنای قشلاق مقداری وسیع و یا قشلاق مقداری بلند، خواهد بود.

روستای آغجه قشلاق (آغجا قیشلاق)

برای مشاهده تصویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

حتماً ببینید:  روستای دوه داشی

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای آغجا ‌قشلاق میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *