13.89Mianeh

چهارشنبه, ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

دنبال کردن ما

دنبال کردن ما

روستای آلا تیمور

روستای آلا تیمور یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بروانان غربی بخش ترکمنچای شهرستان میانه واقع شده است.

بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۳۲ نفر و تعداد خانوار آن، ۱۰ خانوار است.

 

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

آلا تیمور (Alateymur)

آلاتیمور اسم روستایی در بخش ترکمنچای، دهستان بروانان غربی شهرستان میانه می‌باشد. در زبان محاوره اسم آبادی، آلا تمیر تلفظ می‌گردد.

«آلاتیمور» اسمی مرکب بوده و از واژه‌های «آلا» و «تیمور» تشکیل شده است.

«آلا» در زبان ترکی قدیم به معنی «شخصی که براندامش برص باشد یعنی ابرص» می‌باشد. همچنین در زبان ترکی آلا به معنی «رنگارنگ، الوان، ابلق، مخلوط، درهم، بصورت پیشوند به معنی نیمه، نیم، تقریبا» می‌باشد. معنی دیگر «آلاء،. سرخ کمرنگ» می‌باشد.

«واژه‌ی کهن ترکی تیمور به معنی آهن می‌باشد و اشکال تلفظی دیگر آن تمور، تمیر و دمیر می‌باشد.» تیمور به عنوان اسم مرد نیز استفاده می‌گردد.

اسم توپال تیمور (تیمورلنگ) نیز از همین واژه می‌باشد و چون داماد امیر حسین والی بلخ بوده به کورکان (کورکن، به معنی داماد) ملقب و مشهور شده است.

بنابراین با توجه به مطالب فوق، مفهوم لغوی آبادی آلاتیمور، روستای تیمور ابلق و یا روستای آهن الوان خواهد بود.

بیماری برص که امروزه نام علمی آن ویتیلیگو (vitiligo) می‌باشد یکی از امراض خوش خیم پوستی است که با ایجاد لکه‌های سفید در پوست قسمت‌های مختلف بدن مشخص می‌شود و احتمالا منظور از آلا تیمور، ابتلاء او به برص بوده است.

روستای بلفه تیمور (بیله تمیر)

برای مشاهده تصویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

نقشه روستای آلا تیمور

حتماً ببینید:  روستای سوینج سفلی (آشاغی سونیج)

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای آلاتیمور میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *