21.56Mianeh

شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

دنبال کردن ما

دنبال کردن ما

روستای اندرود علیا (یوخاری آنداری)

روستای اندرود علیا (یوخاری آنداری) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان مرکزی، واقع در بخش کاغذکنان شهرستان میانه و با فاصله ۶۴ کیلومتری از شهر میانه قرار دارد.

براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۶۹ نفر و تعداد خانوار آن، ۲۴ خانوار است.

روستای اندرود علیا (یوخاری آنداری)

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

آنداری (Andarı)

آنداری اسم دو روستا در بخش کاغذکنان، دهستان کاغذکنان مرکزی شهرستان میانه می‌باشد که بصورت تغییر یافته اندرود نوشته می شود.

آنداری اسمی مرکب می‌باشد که از نظر لغوی به دو صورت می‌توان تجزیه نمود. در شکل اول آن را بصورت اسمی مرکب در نظر می‌گیریم که از واژه‌های «آند» و «اری» تشکیل شده است. «آند» در زبان ترکی به معنی «قسم و سوگند» می‌باشد.

«آر» شکل دیگر تلفظی واژه «ار» به معنی «مرد و جوانمرد» می‌باشد که به علت رعایت قانون هماهنگی اصوات در زبان ترکی در این کلمه بصورت «آر» تلفظ می‌گردد.

«ی» آخر اسم را «ی» نسبت در نظر می‌گیریم. در اینصورت روستای آنداری به معنی «آبادی جوانمرد قسم و سوگند» (جوانمردی که به آن قسم می خورده‌اند)، خواهد بود.

در شکل دوم، اسم مرکب ساخته شده از واژه «آندار» و پسوند اسم ساز «ی» درنظر می‌گیریم، «آندار» را ریشه فعلی مصدر «آندغارما» به معنی «سوگند دادن» در نظر می‌گیریم که در اثر تبدیل حرف «غ» به حرف «و» بشکل «آندوارماق» تبدیل شده است.

(مثل تبدیل یوغوز به بوووز و تبدیل اوغماک به اووماک) و در اثر کثرت کاربرد و سهولت تلفظ آندوارماق به آندارماق تبدیل شده است.

پسوند اسم ساز ای، در زبان ترکی با چسبیدن به انتهای ریشه فعلی، اسم جدید ایجاد می‌کند مثل: یاز+ ی= بازی (به معنای نوشته ) و اؤل + ی= اؤلی (به معنی مرده).

بنابراین آبادی آنداری به معنی «آبادی مکان قسم خوردن»، خواهد بود. احتمالا این آبادی‌ها در منطقه‌ای واقع بوده‌اند که در زمان قدیم مکانی مقدس بوده و به آن قسم می‌خورده‌اند.

روستای اندرود علیا (یوخاری آنداری)

برای مشاهده تصویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

تصاویر ارسالی از آقای حجت بهمنی

اندرود علیا

حتماً ببینید:  روستای قاضی کند (قازی کندی)

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای‌اندرود علیا میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *