24.98Mianeh

شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

دنبال کردن ما

دنبال کردن ما

روستای برزلیق (برزلیک)

روستای برزلیق (برزلیک) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بروانان شرقی بخش ترکمنچای شهرستان میانه واقع شده است.

بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۱۴۱ نفر و تعداد خانوار آن، ۵۷ خانوار است.

 

برزلیق یکی از روستاهای اذربایجان شرقی که در دهستان بروانان شرقی بخش ترکمانچای و در کوهپایه‌های جنوبی رشته کوه بزقوش شهرستان میانه واقع شده‌است.

روستاهای همجوار برزلیق از شمال با چرن، شمال غرب با حلمسی، غرب با اوشنار، شرق با ایورق و بالسین و جنوب با روستای قشلاق همسایه می‌باشد.

برزلیق از لحاظ تاریخی قدمت زیادی دارد که به روایت‌های مختلف به بیش از ۳۰۰۰ سال می‌رسد.که به دوره اشکانیان و ساسانیان بر می‌گردد.

تپه تاریخی برزلیق در سال ۱۳۸۶ به ثبت آثار ملی درآمده‌است.

امامزاده برزلیق در قسمت جنوبی روستا قرار دارد که از احترام وحرمت خاصی برخوردار است.

از جمله مکان‌های دیدنی، دربند برزلیق می‌باشد که ازنظر منظره دید بسیار منحصر به فرد و در نوع خود بی‌نظیر است.

دربند در منطقه‌ای قرار گرفته که اطراف آن را صخره‌های زیبا در بر گرفته‌است.

درباره موقعیت رودخانه برزلیق(چای) رودخانه یا همون چای به زبان بومی در منتها علیه شرقی دربند در ته دره انتهای صخره‌های “ارادوز” قرار گرفته‌است. که از مناظر بکر وزیبایی برخورداراست که برای گردش و پیاده‌روی بسیار مناسب می‌باشد.

چای از سه ناحیه سرچشمه میگیرد اولی از باغ‌های”بستان یری” و “گرخرده” می‌باشد که در فصل بهار مکان مناسبی برای رویش ریواس که به زبان محلی “اوشگون” گفته می‌شود.

سرچشمه دوم از باغ‌های مقدم که چشم‌انداز زیبایی دارد در بهار محل رویش گلپرکه “اوزح” گفته می‌شود ویک نوع تره محلی به نام “تورشک” که به وفور یافت می‌شود.

این دو سرچشمه در محلی به نام “پامبقلی” به یکدیگر می پیوندند. سرچشمه سوم از “بلاغ” که چشمه اصلی روستا است و باغ‌های “گوواخلی” که منطقه ایست

زیبا که در نهایت در قسمت بالا دستی “باغچالار” به هم وصل می‌شوند که آب قابل توجهی را تشکیل می‌دهند و بعد از گذر از “باغچالار”به باغ‌های قشلاق و بلانیق سرازیر می‌شود.

“چای” مکان مناسبی برای گردش وطبیعت گردی در یک منطقه زیبا می‌باشد.

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی روستای برزلیق، چشمه آبگرم خلیفه لو یا به زبان محلی “ایستی سو”می باشد که در بین دره‌ای با سرازیری نسبتا تند و عرض چهارمتر و عمق یک متر درکوه‌های بزقوش واقع شده‌است.

در کنار چشمه آب گرم رودخانه واقع شده‌است که برخلاف چشمه آب گرم، آب بسیار خنکی دارد که مثتثنی از طبیعت‌های دیگر کشورمان می‌باشد.

چشمه ((ایستی سو)) علاوه برخواص درمانی، دارای طبیعت زیبایی می‌باشد که باعث شده‌است گردشگران مسافت حدود یک و نیم ساعت پیاده از روستا تا چشمه را طی نمایند.

نوشته شده توسط: احد رحیمی

 

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

برزی (برزلیک) (Bərzi (Bərzlik

اسم روستایی در بخش ترکمن چای، دهستان بروانان شرقی شهرستان میانه می‌باشد که بصورت برزلیق نوشته می‌شود.

«برزی» (برزلیک) اسمی است که از واژه‌ی «برزه به اضافه‌ی پسوند «ی» یا «لیک» ساخته شده است.

همانطوریکه در قسمت قبل گفته شد برز در اثر تبدیل حرف «س» به حرف «ز» از واژه‌ی قدیمی برس ایجاد شده است.

برس در زبان ترکی قدیم به معنی «یوزپلنگ و نام یکی از سال‌های دوازده گانه‌ی تقویم ترکی قدیم» می‌باشد.

پسوند «ی» پسوند نسبت می‌باشد. «لیق» پسوندی اسم ساز در زبان ترکی می‌باشد و در موقع ساختن اسم مکان، زیاد بودن چیزی را در یک محل می‌رساند.

بنابراین با توجه به مطالب فوق روستای برزی به معنی آبادی منسوب به یوزپلنگ و برزلیق به معنی مکانی که در آنجا یوزپلنگ زیاد است، می‌باشد.

روستای برزلیق (برزلیک)

برای مشاهده تصاویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

تصاویر برگرفته از پیج اینستاگرامی miyaneh.images@

نقشه روستای برزلیق

حتماً ببینید:  روستای گاوینه رود (گؤونری)

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای برزلیک میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *