دنبال کردن ما

روستای بیات سفلی (آشاغی بایات)

روستای بیات سفلی (آشاغی بایات) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوچ تپه‌ی غربی بخش ترکمنچای شهرستان میانه واقع شده است.

بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۱۴۹ نفر و تعداد خانوار آن، ۵۲ خانوار است.

این روستا با دارا بودن هوای گرم و خشک برای امرار معاش خود از کشاورزی استفاده می‌کند. از جمله محصولات قابل کشت در این روستا گندم، جو، نخود، عدس که سهم بیشتری را نسبت به سایر غلات به خود اختصاص داده است.

این روستا در فصل اردیبهشت و خرداد از طبیعت بسیار زیبایی برخوردار است.

منبع نوشته: ویکی پدیا

آشاغی بیات

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

بایات (Bayat)

بایات اسم دو روستا در بخش ترکمنچای، دهستان اوچ تپه‌ی غربی شهرستان میانه می‌باشد که بصورت بیات به فارسی نوشته می‌شود. اولی را یوخاری بابات به معنی بایات بالا و دومی را آشاغی بایات به معنی بایات پایین می گویند.

بایات در زبان ترکی باستان به معنی خداوند قادر متعال بوده و نام یک تیره از ترکان اوغوز می‌باشد.

معمولا اقوام و قبیله های قدیمی آذربایجانی در هر جا که ساکن می‌شده‌اند و آبادی بوجود می‌آورده‌اند، آبادی آنها به اسم آن اقوام و قبایل نامگذاری شده است.

روستای بایات هم اسم خود را از قبیله‌ی قدیمی ساکن در آنجا یعنی قبیله ی بایات گرفته است.

یکی از معروفترین فرم‌های ادبیات شفاهی آذربایجانی یعنی بایاتی منسوب به این قوم می‌باشد. آوازهای چند گانه‌ی بابات در موسیقی موغام آذربایجانی نیز به این قوم منسوب می‌باشد.

«منشاء اقوام بایات که در آسیای میانه و آذربایجان و ایران پراکنده شده‌اند را از اطراف دریاچه‌ی بالخاش و ترکمن‌های ساکن آنجا می‌دانند که در طول قرن‌های متمادی به مکان‌های جدید مهاجرت نموده‌اند. شخصیتهای معروف ده ده قورقود، فضولی، واقف و آخوندوف از قبیله بیات می‌باشند.»

روستای بیات سفلی (آشاغی بایات)

برای مشاهده تصاویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

تصاویر ارسالی از آقای حسین کاظمی

تصاویر ارسالی از آقای سجاد کاظمی

نقشه روستای بیات سفلی

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای آشاغی بیات میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *