27.17Mianeh

جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دنبال کردن ما

دنبال کردن ما

روستای تازه کند پروچ (تزه کند پوروچ)

روستای تازه کند پروچ (تزه کند پوروچ) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه‌ی شمالی، واقع در بخش کندوان شهرستان میانه قرار دارد.

براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۷۹ نفر و تعداد خانوار آن، ۲۳ خانوار است.

روستای تازه کند پروچ (تزه کند پوروچ)

برای مشاهده تصویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

عکس برگرفته از کانال تلگرامی میانادان نخبر meanada@

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

تزه کند پوروچ (Təzəkənd)

تزه کند پوروچ اسم روستایی در بخش کندوان، دهستان گرمه شمالی شهرستان میانه می‌باشد که بصورت تازه کند پروچ به فارسی نوشته شده است.

به آبادی های جدیدالاحداث در جوار آبادی‌های قدیم تزه کند (به معنای روستای جدید) اطلاق شده است و به علت زیاد بودن تعداد آبادی های جدید و برای جلوگیری از اشتباه در شناسایی و مشخص شدن دقیق آنها اسامی با صفات دیگری به تزه کند افزوده‌اند مانند صفات آشاغی و یوخاری که به دو آبادی احداث شده در مجاورت شهر میانا (میانه) افزوده‌اند (آشاغی تزه کند و یوخاری تزه کند) اسم پوروچ نیز از همین دسته اسامی می‌باشد.

«پوروچ» که در اصل «پورونج» می‌باشد از واژه‌ی «پوره و پسوند «اونج» ساخته شده است.

«پور» از مصدر «پورلنمک» به معنای «شکوفه دادن» می‌باشد و «اونج» جزو پسوندهای اسم ساز در زبان ترکی آذربایجانی است مثل قورخونج-گولونج.

بنابراین پوروچ (پورونج) به معنای محل شکوفه‌دار و غنچه‌دار می‌باشد.

نقشه روستای تازه کند پروچ

حتماً ببینید:  روستای افضل (اوزال)

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای تزه کند پوروچ میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *