دنبال کردن ما

روستای حلاج سفلی (آشاغی حالاج)

روستای حلاج سفلی (آشاغی حالاج) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قزل‌اوزن بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است.

این روستا در فاصله ۸۵ کیلومتری از شهر میانه واقع شده است.

براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۳۲۵ نفر و تعداد خانوار آن، ۸۲ خانوار است.

آشاغی حلاج

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

هاللاج (Hallac)

هاللاج اسم دو روستا در بخش مرکزی، دهستان قیزیل اوزن شهرستان میانه می‌باشد که در گویش محاوره‌ای بصورت هاللاش تلفظ می‌گردد، اسم روستا بصورت حلاج به فارسی نوشته می‌شود. اگر هاللاج را معادل ترکی واژه‌ی حلّاج عربی در نظر بگیریم، به معنی پنبه «زن» خواهد بود که به عنوان اسم شخص و اسم پیشه بکار می‌رفته است.

حلاج اسم خانوادگی یکی از شخصیت‌های معروف تاریخ بوده است. «حسین بن منصور حلاج از عرفای مشهور در قرن سوم هجری می‌باشد که در زمان وجد و حال بانگ «انا الحق» می‌زده است با اصرار فقهای بغداد او را دستگیر و به بند کشیدند و در زمان المقتدر خلیفه عباسی او را از زندان در آوردند و بعد از آن که هزار تازیانه زدند هر دو دست و پایش را قطع کردند و جسدش را در آتش سوزاندند».

بنابراین روستای هاللاج به معنی آبادی منسوب به شخص هاللاج می‌باشد.

به نظر هاللاج اسمی است که از «هال» (آل) به اضافه‌ی پسوند اسم ساز «اج» ساخته شده است. شکل اولیه‌ی «هال»، آل بوده است که به اول آن حرف «ه» اضافه شده است مثل تبدیل آوا به هاوا (آهنگ). «اج» پسوندی اسم ساز می‌باشد که موقع اضافه شدن به اسم اسم و صفت جدید می‌سازد مثل قولاج و آناج.

از جمله معانی آل در زبان ترکی «بلند و خورشید». بنابراین هالاج شخص یا طایفه‌ی منسوب به بلندی و خورشید خواهد بود که اسم آبادی از آن اقتباس شده است.

روستای حلاج سفلی (آشاغی حالاج)

برای مشاهده تصویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای آشاغی حالاج میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *