16.47Mianeh

سه شنبه, ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

دنبال کردن ما

دنبال کردن ما

روستای خلیفه لو (خلفه لی)

روستای خلیفه لو (خلفه لی) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان تیرچایی، واقع در بخش کندوان شهرستان میانه و با فاصله ۳۲ کیلومتری از شهر میانه قرار دارد.

بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۱۱۹ نفر و تعداد خانوار آن، ۳۳ خانوار است.

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

خلف (Xələf) – خلفه باغی (Xəlfə bağı) – خلفه کمال (Xəlfəkəmal) – خلفه لى (Xəlfəli)

اسم چهار روستا از توابع شهرستان میانه می‌باشند که بصورت خلف و خلیفه باغی و خلیفه کمال و خلیفه لو به فارسی نوشته می‌شوند. خلف و خلفه در زبان ترکی همان خلیفه‌ی عربی است که به معنی «جانشین و قائم مقام» می‌باشد.

همچنین از واژه‌ی خلف و خلفه به عنوان اسم مرد نیز در قدیم استفاده می‌شده است.

بنابراین آبادی خلف یعنی روستای منسوب به شخص خلف و خلفه باغی به مفهوم باغ خلفه (اسم شخص) و روستای خلفه کمال به مفهوم آبادی منسوب به خلفه کمال (کمال جانشین یا قائم مقام ارباب) می‌باشد.

خلفه لی (که از واژه‌ی خلفه + پسوند اسم ساز لی درست شده است) نام طایفه می‌باشد و روستای خلفه لی به مفهوم آبادی طایفه خلفه لی می‌باشد.

روستای خلیفه لو (خلفه لی)

برای مشاهده تصویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

فیلم ارسالی از آقای محمد صمدی

طبیعت دربند خلیفه‌لو واقع در دامنه کوهستان بوزقوش

طبیعت روستای خلیفه لو – ارسالی از آقای احمد زمانی

تصاویر ارسالی از آقای عادل رمضانی

تصاویر ارسالی از خانم عاطفه پزشکی

 

حتماً ببینید:  روستای سیاه کمر (سیه کمر)

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای‌ خلفه لی میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

یک دیدگاه برای “روستای خلیفه لو (خلفه لی)

  1. با سلام بنده یکی از اهالی روستای قره بلاغ هشترود میباشم که ساکن تهران هستم گذشته و تمدن روستای ما برمیگرده به شخصی که اسمش خلفه بوده و روستای ما رو بنا کرده سوالی که داشتم اینه طایفه خلفه لو که بالاتر بهش اشاره کردین همچین کسی و توش داشته یا چیزی شنیدین از اینکه روستای دیگه ای جایی بنا کرده؟؟؟ و اینکه این شخص ارامگاه ی داره؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *