دنبال کردن ما

روستای دونبلی (بوداقلی)

روستای دونبلی (بوداقلی) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کاغذکنان مرکزی، واقع در بخش کاغذکنان شهرستان میانه و با فاصله ۶۱ کیلومتری از شهر میانه قرار دارد.

دونبلی

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

بوداقلی (Budaql)

بوداقلی اسم روستایی در بخش کاغذکنان، دهستان کاغذکنان مرکزی می‌باشد.

بوداق که معنی لغوی آن در زبان ترکی به معنی شاخه می‌باشد یکی از اسامی قدیمی مردان نیز می‌باشد که بصورت ساده و یا در ترکیب اسامی بکار می رفته است مثل: بوداق و بوداق على «بی» که بصورت بیگ وارد فارسی شده است در زبان ترکی به معنی فرد ثروتمند، آقا و سرور و رئیس طایفه و داماد می‌باشد.

«لی» در زبان ترکی آذربایجانی پسوند صفت ساز و اسم ساز می‌باشد و معمولا موقع اضافه شدن به اسم شخص اسم طایفه می‌سازد بنابراین روستای بوداقلی به معنای آبادی منسوب به طایفه‌ی بوداقلی می‌باشد.

اسم دیگر روستای بوداقلی، دنبلی می‌باشد که وجه تسمیه‌ی خود را از طایفه‌ی قدیمی دونبلی و خان منسوب به آن طایفه (نجفقلی خان دنبلی) گرفته است که در دوران خان نشینی آذربایجان حاکمیت خان نشینی تبریز و خوی را بر عهده داشتند.

روستای دونبلی (بوداقلی)

برای مشاهده تصاویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

تصویر برگرفته از کانال تلگرامی کاغذکنان @skaghazkonan

نقشه روستای دونبلی

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای بوداقلی میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *