5.79Mianeh

سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

دنبال کردن ما

دنبال کردن ما

روستای دوه داشی

روستای دوه داشی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه جنوبی، واقع در بخش مرکزی شهرستان میانه قرار دارد.

براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۷۷ نفر و تعداد خانوار آن، ۲۹ خانوار است.

 

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

دوه داشی (Dəvə dəşı)

دوه داشی اسم روستایی در بخش مرکزی، دهستان گرمه جنوبی شهرستان میانه می‌باشد.

«دوه داشی» در فرهنگ آذربایجانی فارسی به معنی «سنگ بزرگ و پهن» معنی شده است.

از این منظر روستای دره داشی به معنی آبادی سنگ بزرگی خواهد بود و کنایه از وجود سنگ و صخره بزرگ در جوار آبادی است.

از نظر لغوی «دوه یا تَوَه» در زبان ترکی به معنی شتر می‌باشد و داش نیز همانگونه که گفته شده به معنی سنگ و صخره است و «ی» آخر کلمه پسوند منسوبیت سوم شخص مفرد می‌باشد و با توجه به این مطالب معنی لغوی دوه داشی، سنگ یا صخره‌ی شتری یا سنگ شتر خواهد بود.

در بین خلق مرسوم بوده است که هرجا سنگی شکل یک موجود زنده را بخود می گرفته است اسم آن موجود را روی آن سنگ و صخره می‌گذاشته‌اند و به آن جنبه‌ی اساطیری بخشیده و آن سنگ‌ها را در شکل اولیه، همان موجود می‌پنداشته‌اند که بعدا در اثر خواست خدایان به سنگ تبدیل شده‌اند و سپس محلی را که سنگ‌ها و صخره‌ها در آنجا واقع بودند به نام همان صخره و سنگ نامگذاری می‌کرده‌اند. بطور مثال صخره‌ی آدام داشی (صخره‌ی آدم) در نزدیکی روستای قارا زیارات و صخره و کوه گلین داشی (سنگ عروس) در نزدیکی روستای حاج خلیل.

آبادی دوه داشی همانند کوه گلین داشی که اسم خود را از صخره‌ی گلین واقع در آن گرفته است، وجه تسمیه‌ی خود را از صخره‌ی بزرگ و یا صخره‌ی شتری شکل مجاور روستا گرفته است.

روستای دوه داشی

برای مشاهده تصویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

عکس از خانم زینب خدا رحمی

نقشه روستای دوه داشی

حتماً ببینید:  روستای وگند (ویند)

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای‌ دوه داشی میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *