15.54Mianeh

جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دنبال کردن ما

دنبال کردن ما

روستای سرخه حصار (سیرخاسار)

روستای سرخه حصار (سیرخاسار) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان کندوان بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است.

براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۱۷۸ نفر و تعداد خانوار آن، ۵۷ خانوار است.

سیرخاسار

دکتر فیروز سیمین فر در کتاب خود «نگاهی نوین به اسامی کهن در شهرستان میانه» در مورد وجه تسمیه اسم روستا می‌نویسد:

سیرخ حاصار(Sırx hasar)

سیر حاصار اسم یک آبادی در بخش کندوان، دهستان کندوان شهرستان میانه می‌باشد که بصورت سرخه حصار به فارسی نوشته می‌شود، اسم آبادی در گویش محاوره‌ای به صورت سیرخ حصر و سیلخصر تلفظ می‌گردد.

اسم آبادی به صورت سیرخاحاصار بوده است که برای سهولت تلفظ به شکل سیرخ حاصار در آمده است و از واژه‌های «سیر خا» و «حاصار» تشکیل شده است.

«سیرخا» که به صورت «سُرخه» در زبان فارسی استعمال می‌شود. یکی از اسامی مردان در قدیم بوده است. در فرهنگ‌های لغت «سرخه به عنوان اسم شخص ذکر شده است.

در لغت نامه‌ی دهخدا در ذیل اسم سرخه چنین آورده شده است نام پسر افراسیاب…»، «نام نوعی از کبوتر سرخ رنگ».

«حصار» کلمه‌ای عربی می‌باشد که به صورت «حاصار» وارد زبان ترکی شده و به معنی دیوار، بارو، قلعه و دژه می‌باشد. به استحکاماتی که برای جلوگیری از نفوذ دشمن در نقاط حساس و استراتژیک ساخته می شد حصار (حاصار) می‌گفته‌اند و مردم در امان ماندن از هجوم و غارت دشمن و برای دسترسی سریع به قلعه ها و حصارها آبادی ها را در اطراف آنها احداث می‌کردند و در چنین مواقعی اسم آبادی از اسم حصار و قلعه و یا بالعکس اقتباس می‌گردید.

بنابراین با توجه به مطالب فوق مفهوم لغوی اسم آبادی، قلعه و دژ شخص سیرخا(سرخه) خواهد بود. در صورتیکه سیرخا و سورخه را بر گرفته از واژه‌ی سُرخ به معنی «قرمز رنگ، رنگ قرمز» در نظر بگیریم در آن صورت مفهوم لغوی اسم آبادی، روستای قلعه و حصار قرمز رنگ خواهد بود.

روستای سرخه حصار (سیرخاسار)

برای مشاهده تصویر با سایز بزرگتر بر روی تصویر کلیک کنید

اگر اطلاعات موثق دیگری از روستای سیرخاسار میانه دارید لطفاً آن را از طریق فرم دیدگاه‌های زیر با ما به اشتراک بگذارید تا به نام شما در این مطلب برای سایر خوانندگان به اشتراک بگذاریم.
و در صورتی که اطلاعات ارسالی را از کتاب یا وبلاگ خاصی بدست آورده‌اید لطفاً منبع آن را نیز همراه با مطلب ارسالی قید کنید.

3 دیدگاه به “روستای سرخه حصار (سیرخاسار)

  1. من هم یک سرخه‌حصاری هستم و این روستا یکی از بهترین
    و قدیمی ترین روستای هست که من دوستش دارم من
    از بچگی در اینجا زندگی میکنم و پدر بزرگ و پدرم اسب سوارند و کلی در این روستا اسب داریم این دهات سرسبز است زیبا
    من فرزند این روستا هستم و بهش افتخار میکنم
    این روستا بهترین جاهای گردشگری را دارد و محصول خوب

  2. من یک سرخه‌حصاری هستم و این یکی از بهترین روستا ها هست و الان هم بهترین جای گردشگری هست این روستا معروف شده است پیشنهاد میدهم که به دیدن روستای سرخه‌حصار و به ما سر بزنید من از فرزندان سرخه‌حصار هستم و این جا بهترین جای دیدنی را دارد و اسب زیادی که هست از فرزند حاج انشاالله حاجی‌زاده شالقون هست

  3. سلام من یک سرخه حصاری هستم که میخواستم بگم که این روستا
    یکی از زیباترین گردشگری ترین و قدیمی ترین روستا ها هست که یکی از بزرگترین آدم ها و یکی از کسانی که بزرگترین زمین این روستا را داشت اسم او قدرت است و من یکی از نتیجه های او هستم و این روستا رو خیلی دوست دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *